Thoroughly reviewing AP Inter 1st Year English Model Papers Set 8 helps in understanding the examiner’s expectations.
AP Inter 1st Year English Model Paper Set 8 with Solutions
Time: 3 Hours
Max. Marks : 100
Section – A
I. Annotate ANY TWO of the following in 10 to 15 lines each: (2 × 4 = 8)
(a) “It is all going to be strange and new to him for a while and I wish you would treat him gently”.
Answer:
Context : This passage is taken from the lesson “Abraham Lincoln’s Letter to his Son’s Teacher”, written by Abraham Lincoln, the noted 16th President of the U.S.A. It is about his appeal1 to a teacher in instructing2 a boy of tender age.
Explanation: In the beginning of the letter, the author introduces3 the boy to the teacher. He tells that his son is innocent4 and is going to join the school. The school routine5 is new to him and thus he is afraid of the new atmosphere. He is happy at home with the parents but he has to accustom6 to the new life. So, he advises the teacher to treat the boy gently and affectionately7. The boy can adjust to the environment8 slowly. Lincoln expresses his views about child psychology.
General Relevance: It is natural for a child to show aversion9 to go to school. If there is no encouragement at school, the child shall be spoiled10. So Lincoln gives an interesting appeal to the teachers in general.
1. విన్నపము
2. పాఠము నేర్పుట
3. పరిచయము చేయుట
4. అమాయకమైన
5. క్రమమైన పద్ధతి
6. అలవాటు పడుట
7. ప్రియంగా
8. పరిసరములు
9. అయిష్టము
10. చెడిపోవును
సందర్భము : “Abraham Lincoln’s Letter to His Son’s Teacher” అనే పాఠము నుండి ఈ వాక్య భాగము తీసుకొనబడినది. దీనిని USA కు 16వ రాష్ట్రపతియైన అబ్రహాంలింకన్ వ్రాశారు. చిన్న వయస్సులో నున్న బాలునికి ఎలా చదువు చెప్పాలి అనే విషయమై ఆయన చేసిన విజ్ఞాపన.
వివరణ : ఈ ఉత్తరము ప్రారంభంలో, రచయిత తన కుమారుణ్ణి, ఉపాధ్యాయునికి పరిచయం చేస్తున్నాడు. తన కుమారుడు అమాయకుడని, స్కూలులో చేరబోతున్నాడని ఆయన చెప్పారు. పాఠశాల వాతావరణము అతనికి క్రొత్త గనుక అతడు క్రొత్త వాతావరణాన్ని బట్టి భయపడుతున్నాడు. ఇంటి దగ్గర తన తల్లిదండ్రులతో హాయిగా ఉన్నాడు కానీ క్రొత్త జీవితానికి అతడు అలవాటు పడాలి. అందుచేత ఆ అబ్బాయిని ప్రేమతో, సౌమ్యంగా చూడాలని ఉపాధ్యాయునికి సలహాయిస్తున్నాడు. పరిసరాలకు నెమ్మదిగా అలవాటుపడతాడు. లింకన్ తనకు గల చిన్న పిల్లల మనస్తత్వాన్ని ఈ మాటలలో ప్రకటించారు.
సాధారణ భావన : సాధారణంగా ఒక చిన్న పిల్లవాడు పాఠశాలకు వెళ్లడానికి అయిష్టత చూపుతాడు. స్కూలులో తగిన ప్రోత్సాహం లేకపోతే, పిల్లవాడు చెడిపోతాడు. అందుచేత లింకన్ గారు ఉపాధ్యాయులందరినీ ఉద్దేశించి మంచి విన్నపం చేశారు.
(b) Rapid improvements in advanced sensors would make it possible to have such sensing systems at affordable prices in many of our sectors.
Answer:
Context: These lines are taken from the lesson ‘Digital Technologies’ written by APJ Abdul Kalam and Y.S. Rajan. Technology has developed and many changes exist1 in our daily life. Here it explains how the sensing systems are useful, in different fields.
Explanation: According to the authors Digital Technology is fast developing. It should be utilised2 in the sectors3 of Agriculture, Industry and Service. Information technology should be used more intensively. Weather forecasts, monitoring of crops and soil conditions and marketing of the products should be connected with the new technologies. In courses of time expenditure on this technology shall be cheap4 also. Installation of I.T. Systems shall make the transactions easier.
General Relevance : Rapid5 improvement of technology brings advanced type of amenities6. Through satelites also, we can get a lot of support in this area.
1. కనిపించు
2. ఉపయోగించుట
3. రంగములు
4. చౌక
5. వేగవంతమైన
6. వనరులు
సందర్భము : ‘Digital Technologies’ అనబడే, APJ అబ్దుల్ కలామ్ మరియు Y.S. రాజన్లు వ్రాసిన పాఠంలో నుండి ఈ lines తీసికొనబడినవి. టెక్నాలజీ అభివృద్ధి చెంది చాలా మార్పులు నిత్య జీవితంలో కనబడుతున్నాయి. ఈ Sensing Systemns ఎలా పనిచేస్తున్నాయో తెలుపుచున్నది ఈ వ్యాసము.
వివరణ : రచయితల ప్రకారము Digital టెక్నాలజీ వేగంగా పురోగమిస్తోంది. అది వ్యవసాయము, పరిశ్రమలు మరియు సేవారంగములలో ఉపయోగించబడాలి. I.T చాలా బలంగా ఉపయోగించబడాలి. వాతావరణ ముందు సూచనలు, పంటలను జాగ్రత్తగా చూచుకొనుట, నేల స్థితిగతులులని తెలిసికొనుట మరియు, వస్తువుల అమ్మకపు స్థితులు అనునవి ఈ సూచన టెక్నాలజీతో అనుసంధానించబడాలి. కాలగమనంలో దీని వలన ఖర్చు కూడా తగ్గుతుంది. System ఏర్పాటు చేస్తే పనులు తేలికగా జరుగుతాయి.
సాధారణ భావన : టెక్నాలజీ వేగంగా అభివృద్ధి అగుట వలన, క్రొత్త అనుకూలతలు కలుగుతాయి. ఉపగ్రహాల ద్వారా కూడా మనం ఎంతో ఆసరా పొందవచ్చును.
(c) India is one of the most disaster prone countries in the world.
Answer:
Context : This line is taken from the essay “Disaster Management” compiled by Dr. A. Madhavi Latha. It is about disaster management. The essay is informative and useful.
Explanation: In the beginning of the essay, the writer points out that India’s geographical1 features are fitting to get natural disasters. Tsunamis, Floods, Hurricanes, Earthquakes and others are caused by natural calamities2. There is a vast3 coastline4 around the country. Natural disasters occur because of the imbalance5 in ecosystem and they are very much possible at the sea side. Bay of Bengal and Arabian sea cause this disaster and so there are frequent6 disasters.
Explanation : It is natural that the oceans move according to the weather and other changes inside. One has to know that India is disaster related7 land. So disaster management is essential here.
1. భౌగోళిక పరిస్థితులు
2. విపత్తులు
3. చాలా ఎక్కువైన
4. సముద్రతీరము
5. సమతౌల్యములేని
6. తరచుగా
సందర్భం : డాక్టరు ఏ. మాధవీలత గారు సంకలనం చేసిన “Disaster Management” అనబడే వ్యాసము నుండి ఈ లైను తీసికొనబడినది. అది disaster management ను గురించినదై యున్నది. ఈ వ్యాసము విషయ పరిజ్ఞానము కలది మరియు ఉపయోగకరము.
వివరణ : వ్యాసము ప్రారంభంలో, వ్యాసకర్త భారతదేశపు భౌగోళిక పరిస్థితులు, సహజమైన విపత్తులకు తగినట్లుగా ఉన్నవి. సునామీలు, వరదలు, పెద్ద తుఫానులు, భూకంపములు మరియు అలాంటివి ప్రకృతిపరమైన తీవ్ర విపత్తుల మూలంగా వచ్చును. దేశము చుట్టూరు ఒక పెద్ద సముద్రతీరం ఉంది. ecosystem (వాతావరణ పరిస్థితి) యొక్క సమతౌల్యత లేనప్పుడు, సముద్ర తీరములలో అవి సహజంగా వస్తాయి. బంగాళాఖాతము మరియు అరేబియా సముద్రము ఈ విపత్తును సృష్టిస్తాయి మరియు తరచుగా విపత్తులు కలుగుతాయి.
సాధారణ భావన : సముద్రములు వాతావరణ కదలికలను బట్టి మరియు లోపల జరిగే ఇతర మార్పులను బట్టి మారుతుంటాయి. కనుక భారతదేశము విపత్తులకు అనువైన భూమి అని గ్రహించాలి. కనుక ఇక్కడ విపత్తుల నివారణ విధానము చాలా అవసరము.
(d) Character is not merely a copy book ideal. It is the wiser national policy that can be conceived by any states man.
Answer:
Context: These lines are taken from the lesson “What Makes a Nation”. In his inspiring speech at the Nagpur Institute of Technology, in the year 1948, Rajaji gave a number of suggestions to the youth. One such advice is given here.
Explanation: According to Rajagopalachari, youth of India should maintain good character. If India has to develop, people should be straight forward in their attitude1. Character is not simply a word to note but it depends2 upon the activity3. Character should be with integrity4 and morality5. A statesman has to stress upon it and should guide the people to follow the path of rectitude. It should be useful for the development of the nation. Freedom, which gave the people, a new way of life, should be saved. Thus a glorious6 future would be in store for the nation.
General Relevance: India’s independence should be guarded by each every citizen of the country. Character is the need of the hour. The real meaning of the word should be known and followed.
1. ఆలోచనా విధానము
2. ఆధారపడి యుండును
3. కార్యక్రమము
4. సమగ్రత
5. నీతి
6. ఘనమైన
సందర్భము : సి. రాజగోపాలాచారి రచించిన “What Makes a Nation” అనబడే పాఠం నుండి ఈ లైను తీసికొనబడినది. సి. రాజగోపాలాచారి చాలా భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశాడు. ఇది నాగపూరు Institute of Technology లో 1948లో ఇవ్వబడినది. ఆయన సలహాలనిస్తూ విద్యార్థులకు కొన్ని ముఖ్యమైన గమనింపదగిన మాటలు చెప్పారు.
వివరణ : రాజాగోపాలాచారి ఉద్దేశం ప్రకారము, భారతీయ యూత్కు మంచి ప్రవర్తన కావాలి. భారతదేశం అభివృద్ధి చెందాలంటే ప్రజలు తమ ప్రవర్తనలో నిజాయితీ కలిగి యుండాలి. శీలము అనునది కేవలం పేరు పెట్టి, అనేది మాత్రమే కాదు. అది కార్యక్రమము మీద ఆధారపడి ఉంటుంది. శీలము అనేది విద్య, సమగ్రత, నీతి అనువాని మీద ఆధారపడుతుంది. ఒక రాజకీయవేత్త దానిమీద ఒత్తి పలకాలి తిన్నని మార్గంలో పయనించడానికి, ప్రజలను మార్గంలో నడిపించాలి. అది జాతి సంక్షేమం కొరకు ఉపయోగపడాలి. స్వాతంత్ర్యము, ఒక క్రొత్త జీవితాన్ని చూపింది. దానిని రక్షించాలి. ఈ విధంగా ఒక ఘనమైన భారతదేశాన్ని మనం నిలబెట్టుకొనాలి.
సాధారణ భావన : భారతీయ స్వాతంత్ర్యము ప్రతి ఒక్కరు భద్రపరచుచూ కొన్ని ప్రజలు చేసే దాని మీద ఆధారపడియుంటుంది. దానిని నిజమైన అర్థము తెలిసి ఉండాలి. అది అనుసరింపబడాలి.
II. Annotate ANY TWO of the following in 10 to 15 lines each : (2 × 4 = 8)
(a) “So many a thousand actions, once a foot,
End in one purpose, and be all well borne without defeat”.
Answer:
Context : These lines are taken from the poem “Common Wealth of Bees” written by . Shakespeare. It is extracted from the play Henry V, Act I and Scene 2. The example of a beehive is given here, by the dramatist, to bring a lesson.
Explanation: The honey bee has a purpose1 for Shakespeare. He describes it and compares it to a kingdom. In the kingdom, the citizens have got different assignments2. In the beehive the king bee, the worker bee, the male bee, the mechanic bee and others work in their own way. There are different works allotted to each of them. All should work from different angles but with one goal, (i.e.,) the collection of honey. So also the citizens should get their own share of work. Some should become lawyers, some should become soldiers, some hard workers and soon. Finally all these actions coming from different sections get the same result. All the rivers reach the ocean, all the ways coming from different sides, lead to a corner place, all the arrows3 are aimed at one goal4. So also the citizens should learn a lesson from the bees.
General relevance: The author’s opinion in giving the lines is getting the only result, finally. The aim of the bees is to store honey for the crowd. In the same manner, the efforts of the citizens should be the supreme5 act of saving the king and the kingdom.
1. కారణము
2. ఇవ్వబడిన పని
3. బాణములు
4. ధ్యేయము
5. ఉన్నతోన్నతమైన
సందర్భము : విలియం షేక్స్పియర్ వ్రాసిన Common Wealth of Bees అనే పద్యం నుండి ఈ వాక్యములు తీసుకొనబడినవి. అది హెన్రీ – V, మొదటి Act, 2వ సీను నుండి తీసుకొనబడినది. ఒక తేనెపట్టు యొక్క ఉదాహరణ, ఒక పాఠము కొరకు ఇవ్వబడినది.
వివరణ : షేక్స్పియరుకు తేనెటీగతో పనియున్నది. దానిని వర్ణించి ఒక రాజ్యంతో పోల్చుచున్నాడు. రాజ్యములో పౌరులు వేర్వేరు పనులు కలిగియున్నారు. తేనెపట్టులో రాజు ఈగ, శ్రామికఈగ, మగఈగ, మెకానిక్ ఈగ మరియు ఇతరములు వేర్వేరుగా ఉన్నాయి. వాటికి ప్రత్యేకమైన పనులు ఇవ్వబడినవి. అందరూ వేర్వేరు స్థానాల నుండి ఒక గమ్యం కొరకు పనిచేయాలి. అది తేనెను ప్రోగుచేయుట. అలాగే ప్రజలు తమ వాటా పనిని పొందాలి. కొందరు న్యాయవాదులుగా, కొందరు సైనికులుగా, కొందరు కష్టపడి పనిచేసేవారుగా. ఈ విధంగా ఉండాలి. వేర్వేరు విధాలుగా జరుగుతున్న ఈ పనులు ఒకే ఫలితాన్ని పొందాలి. నదులన్నీ సముద్రం చేరుతాయి, దారులన్నీ ఒకేచోటికి వస్తాయి. బాణములన్నియు ఒకే గురివైపుకు పోతుంటాయి. అదే విధంగా ప్రజలు తేనెటీగల నుండి ఒక పాఠం నేర్చుకోవాలి.
సాధారణ భావన : ఈ పద్యములోని లైన్స్ యొక్క ఉద్దేశ్యము, చివరికి ఒకే ప్రతిఫలమును గురించి చెప్పుట. తేనెటీగలు తమ గుంపు కొరకు తేనె ప్రోగుచేయాలి. అదే రీతిగా, పౌరుల ప్రయత్నములన్నియు రాజును, రాజ్యమును కాపాడే గొప్ప పనికి సంబంధించినవే.
(b) “Give me the strength to raise my mind
high above daily trifles”.
Answer:
Context: These lines are extracted from the poem “This is my Prayer to thee my Lord” written by Rabindranath Tagore. He was a Nobel laureate and his poems are filled with philosophy. Here this small poem is a prayer to God to make him a real follower.
Explanation: In this prayer, he aspires1 to have so many things. He prays to God to go deep into the heart and strike the penury. He wants to have a mind with belief2 in love. He wants to love the poor and the needy. He should strive to have a widening thought in his mind. Tagore wants to drive away the trifles and to raise his deeds, to the supreme3 level.
General relevance: Tagore’s intention is to rise to the supreme heights of character. One should think of the aspirations in making one’s deeds successful. Transparency4 of thought and word, should be there, to make the life, successful.
1. కోరుకొనును
2. నమ్మకము
3. ఉన్నతోన్నతమైన
4. విశాలదృష్టి
సందర్భము : ఈ వాక్యాలు రవీంద్రనాథ్ ఠాగూర్ గారు రచించిన This is my Prayer to thee my Lord’ అనే ఈ పద్యం నుండి తీసుకొనబడినవి. ఆయన నోబెల్ బహుమతి గ్రహీత మరియు ఆయన పద్యములు వేదాంతముతో నింపబడినవి. ఈ చిన్న పద్యము, నిజమైన follower గా దేవునికి ప్రార్థించే విధానము అయి ఉన్నది.
వివరణ : ప్రార్థనలో ఆయన అనేక విషయాలను ఆశిస్తున్నారు. హృదయపు లోతులలోనికి వెళ్ళి అక్కడ లేమిని కొట్టాలి అని దేవుణ్ణి ప్రార్థిస్తున్నారు. ప్రేమపట్ల విశ్వాసము గల మనసు కోరుతున్నారు. బీదవారిని, అవుసరతలలో ఉన్నవారిని ప్రేమించాలని తలచుచున్నారు. తన మనస్సులో విశాలమైన ఆలోచన కావాలి అని ఠాగూరు గారు తనలోని తేలిక భావనలను తోసివేసి ఉన్నతమైన స్థాయిలో ఉన్న కార్యక్రమముల వైపుకు తనను మేల్కొల్పాలి అని అంటున్నారు.
సాధారణ భావన : వ్యక్తి ప్రవర్తలోని ఉన్నత విలువలకు చేరాలి అనేది ఠాగూరు గారి అభిప్రాయము. ప్రతి మనిషి తన పనులను విజయవంతం చేయడానికి ఆశ కలిగి ఆలోచించాలి. ఆలోచనలో మరియు మాటలలో విశాలత ఉండాలి. తద్వారా జీవితం విజయవంతం కావాలి.
(c) The body bears word-fruits
Sends out word-arrows.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem ‘Body’ written by K. SivaReddy and translated into English by M. Sridhar and Alladi Uma. The poem is an interesting description of a human body and the potentiality of words. Body is not simply a physical organism but also a potential entity for life.
Explanation: The poet gives a vivid description of how a body is there in the life of an individual. He tells that it is not simply a biological organism1 but it is lively with all sorts of activity. Words come out of the body and the body is a combination2 of such words. Body uses the words as arrows and weapons. Similarly it uses the words with great affection3 and love. These words are like fruits of a tree. While the words are useful to suppress the opponent4, they are equally useful for pleasant5 atmosphere. Here they are taken as sweet fruits. The body of an individual is the root cause for good or bad in the life. So, the comparison of the words as arrows and fruits, is quite suitable.
General relevance: The poet’s imagination is quite praise worthy6. He says that the body. is an active entity to make the life peaceful and fruitful. So the poet thinks of both happy and unhappy occasions here in these lines.
1. శారీరక సౌష్టవము
2. కలయిక
3. ఇష్టము, ప్రేమ
4. వ్యతిరేకి
5. ఆహ్లాదకరమైన
6. స్తుతింపదగిన
సందర్భము : K. Sivareddy గారు వ్రాయగా M. Sridhar మరియు అల్లాడి ఉమగార్లు ఇంగ్లీషులోనికి అనువదించిన పద్యము ‘Body’ నుండి ఈ లైనులు తీసికొనబడినవి. ఈ పద్యము మానవ శరీరము యొక్క వర్ణనను అలాగే మాటలలోని శక్తిని వర్ణిస్తున్నది. శరీరము అనునది కేవలము శరీరములోని అవయవము మాత్రమేగాక జీవితంలోనున్న ఒక బలమైన ప్రత్యేకతను సూచిస్తున్నది.
వివరణ : ఒక వ్యక్తి జీవితంలో అతడెట్లుండాలో వివరంగా వర్ణించాడు కవి. అది కేవలం శరీరంలో ఒక భాగం మాత్రమే కాదు అది అన్ని రాకాల కార్యకలాపాలతో చాలా చురుకుగా వుంటుంది. శరీరం నుండి మాటలు వస్తాయి. శరీరం మాటల సమూహము శరీరము మాటలను బాణములుగాను, ఆయుధములుగాను ఉపయోగించుకొంటుంది. అలాగే అది మాటలను చాలా ప్రేమగా, దయకొరకు కూడా వాడుకొంటుంది. ఈ మాటలు చెట్ల పండ్లవలె వున్నాయి. వ్యతిరేకమైన మనిషిని ఆపడానికి మాటలు వుపయోగపడినట్లే అవి ఆనందదాయకమైన పరిస్థితికి కూడా ఉపయోగపడతాయి. ఇక్కడ అవి తియ్యని పళ్లుగా తీసికొనబడ్డాయి. ఒక వ్యక్తి యొక్క శరీరము అతని యొక్క మంచి లేక చెడుకు మూలకారణము. కనుక బాణములు, మరియు పళ్లుగా చూపబడిన పోలిక సరిగానున్నది.
సాధారణ భావన : కవి యొక్క ఊహనా శక్తి ప్రశంసాపత్రము, శరీరము అనేది జీవితాన్ని శాంతియుతంగా, ఫలభరితంగా చేయడానికి అవసరమైన చురుకైన అంగము. ఈ linesలో, కవిగారు, సంతోషమైన మరియు విచారకరమైన విషయాలను తలంచారు.
(d) Leave behind Ilion and Carthage to antiquee dealers,
And plan fresh method to stop Hiroshimas.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem ‘To A Student’ written by Kamala Wijeratne. In this poem the poet gives a message to the youth. This word is filled with hatred and bloodshed. A student should understand the real atmosphere and should try to pursue peace and hormony.
Explanation: In the concluding lines the poet points out the destruction experienced at the wars of Ilion and Carthage. The awesome1 killings of Hiroshima are also remembered. It is the great desire of the poet, to stop this destruction. The hatred and war experienced in the world was because of the lunatic2 dealings of the people. One race rises against the other. One warrior fights against the other warrior to show his supremacy3 over him. The people of Hiroshima were at a stake for the worst ambition of the enemy. So the poet shows a way out. We should think of new ways and means to get peace in the world.
General relevance: History teaches lessons. Sometimes it repeats4 to hit the people in a worst way. So people should learn lesson from the previous incidents of history and try to establish peaceful terms for the good of the society.
1. భయంకరమైన
2. పిచ్చియైన
3. ఆధిపత్యము
4. మరల మరల వచ్చును
సందర్భము : కమలా విజేరత్నే వ్రాసిన To A Student’ అనబడే పద్యము నుండి ఈ వాక్యములు తీసుకొనబడినవి. ఈ పద్యంలో ఆ కవి యువతకు మంచి ఉపదేశము ఇస్తున్నారు. ప్రపంచమంతా ఏహ్యభావము మరియు యుద్ధము అనే వాటితో నిండిపోయి ఉన్నవి. విద్యార్థి నిజమైన వాతావరణమును గ్రహించి శాంతి, సమగ్రతలను సాధించడానికి ఉద్యుక్తుడు కావాలి.
వివరణ : పద్యము ముగింపు లైనులలో కవి, ఇలియన్ మరియు కార్తేజి అను స్థలాలలో జరిగిన యుద్ధాల వల్ల జరిగిన నష్టాన్ని గురించి మాట్లాడారు. హిరోషిమాలో జరిగిన భయంకరమైన చావులు కూడా గుర్తుచేసుకున్నారు. ఈ నాశనాన్ని ఆపడం ఆ కవి యొక్క ఉద్దేశము. ప్రజల యొక్క పిచ్చి భావనల మూలంగా ప్రపంచంలో ఏహ్యత మరియు యుద్ధము జరిగినది. ఒక జాతి మరియొక జాతి మీదకి లేస్తుంది. తన ఆధిక్యతను చూపుటకు ఒక సైనికుడు మరొకని మీదకి లేస్తాడు. హిరోషిమా ప్రజలు ప్రమాదంలో పడ్డారు ఎందుకంటే శత్రువు యొక్క కాంక్ష వలన. కనుక కవి ఒక మార్గం చూపుతున్నాడు. క్రొత్తపుంతలు త్రొక్కి ప్రపంచ శాంతిని స్థాపించాలి.
సాధారణ భావన : ‘చరిత్ర పాఠాలు నేర్పుతుంది. కొన్నిసార్లు అది మరల వచ్చి ఎంతో చెడ్డ రీతిలో ప్రజలను ఇబ్బంది పెడుతుంది. కనుక చరిత్ర నుండి పాఠాలు నేర్చుకొని, సంఘానికి మంచి జరగడం కొరకు, శాంతియుత మార్గాలు వెదకాలి.
III. Answer ANY TWO of the following questions in about 10 to 15 lines each. (2 × 4 = 8)
(a) How can the teacher instil faith, love and courage in Lincoln’s Son ?
Answer:
Abraham Lincoln wrote a letter to the teacher of his son. His letter is filled with a number of suggestions to the teacher. The teacher should be careful in his dealing with the boy. The boy should be adventurous1. He should know that a friend should be seen in an enemy. His behaviour with others should be gentle2. Cynicism should not be encouraged. He must be adventurous to tackle wars, tragedy and sorrow. Faith in himself leads to faith in mankind3. Thus faith, love and courage could be instiled4 in Lincoln’s son.
1. ధైర్యము కలిగిన వాడు
2. సున్నితంగా
3. మానవజాతి
4. పాదుకొల్పుట, కలుగజేయుట
అబ్రహాంలింకన్ తన కుమారుని ఉపాధ్యాయునికి ఒక ఉత్తరం వ్రాశారు. ఆ ఉత్తరంలో ఉపాధ్యాయునికి ఎన్నో సలహాలున్నవి. ఉపాధ్యాయుడు, ఆ బాలుని పట్ల బహుజాగ్రత్తగా వ్యవహరించాలి. ఆ అబ్బాయి ధైర్యశాలి అయియుండాలి. ఒక శత్రువులో ఒక మిత్రుణ్ణి చూడగలిగి యుండాలి. ఇతరులతో అతని ప్రవర్తన సౌమ్యంగా ఉండాలి. ఇతరుల అభివృద్ధిని ఓర్చలేని లక్షణాన్ని ప్రోత్సహించరాదు. యుద్ధాలు,. బాధలు, విచారాలను ధైర్యంగా ఎదుర్కొవాలి. తన మీద తనకు నమ్మకముంటే అది మానవజాతి మీద నమ్మకం కలిగిస్తుంది. ఈ విధంగా విశ్వాసము, ప్రేమ మరియు ధైర్యము అను వానిని లింకన్ గారి కుమారునిలో నింపాలి.
(b) Why marketing communication is crucial in the economic development of the country?
Answer:
APJ Abdul Kalam and Y.S.Rajan wrote the essay “Digital Technology”. They have a vision for India in its all-round development. Digital Technology is useful to develop in all Spheres. Marketing communication involves digitalisation. Proper management of this, will enable1 the country develop in the economic field. User friendliness, greater reliability lower energy consumption, lower pollution are wrought2 by satellite based I.T. systems. New ways of packing the material are to be adopted3. We have to look to other countries and advance with new technology. New ways of packing the material have to be adopted. Distribution system should be modernised4. Large global data bases and communication links are to be introduced. Then only the country can flourish5 and develop economically.
1. సాధ్యపరచుట
2. సాధించుట
3. అనుసరించబడుట
4. నవీనీకరించుట
5. పెంపారుట
మార్కెటింగ్ కమ్యూనికేషన్, డిజిటలైజేషన్ ను కలిగి యుంటుంది. దీనిని జాగ్రత్తగా నడిపితే అది దేశాన్ని ఆర్థికంగా పెంపొందిస్తుంది. వాడకందారులకు ఇష్టంగానుండుట, గొప్ప నమ్మకము, తక్కువ ఎలక్ట్రిసిటీ ఖర్చు, తక్కువ కాలుష్యము అనునవి శాటిలైట్ సహాయంతోనున్న IT సిస్టమ్స్ ద్వారా వస్తాయి. వస్తువులను జాగ్రత్తగా నుంచుటకు క్రొత్త మార్గములనవలంభించాలి. ఇతర దేశాలను గమనించి క్రొత్త technologyతో ముందుకుపోవాలి. పంచే విధానములో మార్పు రావాలి. పెద్దపెద్ద గ్లోబల్ డేటా మరియు కమ్యూనికేషన్ లింకులు, ఆచరణలో పెట్టాలి. అప్పుడు మాత్రమే దేశము అభివృద్ధి చెంది, ఆర్ధికంగా అభివృద్ధి చెందుతుంది.
(c) Illustrate the difference between natural disasters and man-made disasters.
Answer:
Dr. A. Madhavi Latha compiled the particulars of disaster management in the essay “Disaster Management”. It is informative and useful. Disaster Management is a situation in which we encounter the disturbances and uncontrollable havoc caused by calamities. Natural disasters are caused by nature itself. Tsunamis, Floods, Hurricanes, Earthquakes, Volcano eruptions and such others happen because of the movements of the universe. They cannot be controlled and no one can be blamed for these things. They happen in their own way and the only way is to manage them accordingly. But man made disasters are different. Gas leakages, Oil spills, Nuclear problems, Industrial fire accidents are caused because of the negligence1 and carelessness2. Bhopal gas leakage caused deaths and disorders. Oil spills from various oil refineries, nuclear problems caused by mismanagement, Fire accidents in industrial areas are some of the man made disasters. Such disasters could be controlled3 by man, if he is a bit careful, NMDA and other institutions are doing the needful4.
1. అశ్రద్ధ
2. నిర్లక్ష్యము
3. అజమాయిషీలో నుంచెను
4. అవసరమైన
‘Disaster Management’ అనబడే ఈ వ్యాసంలో డా. ఎ. మాధవీలత గారు, విపత్తుల నిర్వహణకు సంబంధించిన వివరములు తెలిపారు. ఇది చాలా వివరంగాను ఉపయోగకరంగాను ఉన్నది. Disaster management అనునది చెడిపోయి మన అజమాయిషీలో లేని ప్రమాదకరస్థితిని బట్టి వచ్చిన విపత్తును ఎదుర్కొనగలుగుటయై యున్నది: సహజ విపత్తులు’ సహజంగా జరుగుతాయి. సునామీలు, వరదలు, పెద్ద పెద్ద తుఫానులు, భూకంపములు, అగ్ని పర్వతములు అనునవి ఈ విశ్వంలో కదలికలవలన జరుగుతాయి. అవి అదుపులోకి రావు ఎవరినీ నిందించరాదు. అవి తమకు తామే జరగుతాయి వాటిని నివారించుకొనడమే మార్గము. కానీ మనిషి వలన వచ్చే విపత్తులు మరోలా వుంటాయి. గ్యాస్ లీక్ అగుట, భూగర్భంలో ప్రమాదాలు, న్యూక్లియర్ సమస్యలు, పారిశ్రామిక వాడలలో అగ్నిప్రమాదాలు అనునది మనిషి యొక్క నిర్లక్ష్యము, అజాగ్రత్తవలన జరుగుతాయి. భోపాల్ గ్యాస్ లీకేజి విపత్తు అనేక చావులకు, అంగవైకల్యానికి దారితీసింది. అనేక నూనె శుద్ధి కర్మాగారాలలో నూనె వేగంగా బయటికి వచ్చుట, న్యూక్లియర్ సమస్యలు పారిశ్రామిక వాడలలో అగ్నిప్రమాదాలు. కొన్ని మనిషి చేత ఏర్పడిన విపత్తులు. కొంచెం జాగ్రత్త వహిస్తే వీటిని మనిషి అదుపు చేయవచ్చును. NMDA మరియు ఇతర సంస్థలు అవసరమైన మేరకు పనిచేస్తున్నాయి.
(d) “Citizens of character are future of the nation”. Support your answer with the views of Rajagopalachari.
Answer:
C. Rajagopalachari, gave an inspiring speech at Nagpur Institute of Technology, in the 1948. He was a statesman1 and an orator2. In his speech given to the students, he stressed3 upon the need of good character. Citizens with character only could build the nation. They should line upto the standards of India. As they got independence, they should become good bricks4 to construct a bright future. There should be no competition for positions. They should accept their responsibility5 as individuals. The path of rectitude should occupy the first place. Leadership is the need of the hour. India could grow like a natural organic body if everybody lived upto the mark. Universities should prepare the students to maintain honesty and straight forwardness. The future of India depends upon the people with character.
1. రాజనీతిజ్ఞుడు
2. వక్త
3. నొక్కిపలికెను
4. రాళ్ళు
5. బాధ్యత
6. నీతి
C. రాజగోపాలాచారి, నాగపూర్ టెక్నలాజికల్ ఇన్స్టిట్యూట్లో ఒక భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశారు. అతడు మంచి రాజనీతిజ్ఞుడు మరియు వక్త. విద్యార్థులకిచ్చిన ఆ సంభాషణలో ఆయన మంచి ప్రవర్తన గురించి నొక్కి చెప్పాడు. మంచి శీలము కలవారే ఒక జాతిని కట్టగలరు. భారతదేశపు మెట్టుకు తగినట్లుండాలి. దేశానికి స్వాతంత్య్రము వచ్చింది గనుక మంచి భవిష్యత్తు నిర్మాణంలో వారు మంచి రాళ్ళుగా కావాలి. స్థాయికొరకు పోటీలుండరాదు. వ్యక్తలుగా తమ బాధ్యతను నిర్వహించాలి. మంచి ప్రవర్తన అనేది ప్రాధాన్యత నొందాలి. ఈనాడు కావలసింది నాయకత్వము. ప్రతివారు తమ తమ రీతిలో సరియైన రీతిలోనుంటే భారతదేశము ఒక మేలైన అవయవ సౌష్టవము గల శరీరముగా ఎదుగుతుంది. నిజాయితీ మరియు ఋజుమార్గ వర్తనము కలవారిని యూనివర్సిటీలు తయారుచేయాలి. మంచి ప్రవర్తన కలిగిన వారిమీద ఇండియా భవిష్యత్తు ఆధారపడి ఉన్నది.
IV. Answer ANY TWO of the following questions in about 10 to 15 lines each. (2 × 4 = 8)
(a) “Real results will emerge when we realize the power of combined individual actions”. How can you justify this statement in the light of the poem “Common wealth of Bees “?
Answer:
William Shakespeare was a play wright. He wrote a number of plays. In the play Henry V Act I scene 2, we have interesting lines entitled “Common Wealth of Bees. Here he describes the bee hive and asks us to follow the honey bees. A bee hive is a place where different kinds of bees are available. The main bee is the queen bee which is shown to be the king bee, by Shakespeare. Around there are male bees, worker bees and others. All these bees have only one goal1 to collect honey. Some go even to distant places and collect the honey. The holes are covered with fine wax. Some bees are useful to fight against the enemy. All the bees are depending2 upon the worker bees. Here when we see the work of each bee it is very interesting. Every bee shall do the work in its own way. But all of them put together shall do the whole of the work. So individual effort3 shall do good to the whole society when it is taken up carefully4. People of the country should also work in the same way.
1. గమ్యస్థానం
2. ఆధారపడియుండు
3. కష్టం, ప్రయత్నం
4. జాగ్రత్తగా
విలియం షేక్స్పియరు ఒక నాటక రచయిత. ఆయన అనేక నాటకాలు వ్రాశారు. Henry V, Act I, Scene 2 లో Common Wealth of Bees అనే పేరుతో చాలా మంచి లైనులు ఇవ్వబడినవి. ఇక్కడ ఆయన తేనె పట్టును వర్ణించి, మనలను తేనెటీగలను వెంబడించాలని చెబుతున్నారు. ఒక తేనె పట్టులో రకరకాలైన తేనెటీగలుంటాయి. ముఖ్యమైనది రాణి ఈగ. ఇక్కడ షేక్స్పియరు దానిని ‘రాజు ఈగ’గా పేర్కొన్నారు. దాని చుట్టూరా మగ ఈగలు, శ్రమ ఈగలు మరియు ఇతరములుంటాయి. ఈ ఈగలన్నింటికి ఒకే గమ్యము అనగా తేనె ప్రోగు చేయడమే. ఆ రంధ్రములు waxతో పూతపూస్తాయి. కొన్ని ఈగలు శత్రువు మీద పోరాడడానికి పనికివస్తాయి. అన్ని ఈగలు శ్రమ ఈగల మీద ఆధారపడియుంటాయి. ఒక్కొక్క ఈగ పనిని చూస్తే చాలా ఆసక్తికరంగా ఉంటుంది. ప్రతి ఈగ తనదైనరీతిలో పనిచేస్తుంది. అన్నీ కలసి ఏకంగా పనినంతటిని చేస్తాయి. కనుక వ్యక్తిగత పని అనేది, సంఘమంతటికి, జాగ్రత్తగా చేస్తే, చాలా పనికి వస్తుంది. దేశప్రజలు కూడా అలాగే పనిచేయాలి.
(b) What is the theme of the poem “As I Grew Older” ?
Answer:
Langston Hughes wrote the poem ‘As I Grew Older’. He was an African American poet. He produced a lot of literature. His literature is filled with the problems of the black people in America. ‘As I Grew Older, is an aspiration of this poet for his dream.
In the former days, the poet could not understand the problems around. As days pass by, things started to come before him. A big wall had grown between himself and his dream. It was the obstacle of race discrimination.1 The darkness of this wall, threw him into the shadow. Beyond the wall there was the bright light of the Sun. He wanted to break down2 the wall. The barrier of his race discrimination was so powerful that he could not easily do away with it. But in the heart of hearts,3 he had a belief. Without a dream, life is worthless, without achieving the dream, one could not survive4 in the world. The poet used powerful language to break the evil of the society. He wanted to smash the wall into pieces. He thought that his effort would give him spiritual strength. He wanted to prove it through his efforts. Thus the poet presented a poem, which enthused5 the reader towards superior ambitions. His dream was realised.
1. జాతివివక్షత
2. పగిలిపోవుట
3. హృదయాంతరాళాలలో
4. జీవించియుండుట
5. వేగంగా గ్రహించుట
Longston Hughes ‘As I Grew Older’ అనబడే పద్యాన్ని వ్రాశారు. ఆయన ఒక ఆఫ్రికన్ అమెరికా దేశీయుడు. ఆయన చాలా సాహిత్యము వ్రాశారు. అమెరికాలోని నల్లవారి సమస్యలతో ఈ సాహిత్యము నిండి ఉంటుంది. ‘As I Grew Older’ అనునది కవికి తన కల పట్ల గల ఉత్సుకతయైయున్నది.
ఆయన తొలిరోజులలో కవి తన చుట్టూ ఉన్న పరిస్థితులను అర్థం చేసుకొనలేదు. రోజులు గడిచాక సమస్యలు ఆయన ముందుకు రావడం ప్రారంభమైనది. ఆయనకు ఆయన కలకు మధ్య ఒక గోడ పెరిగింది. అది జాతి వివక్షత అనే ఆటంకము. ఆ గోడ యొక్క చీకటి అతనిని ఛాయలోనికి నడిపింది. ఆ వెనుక చక్కని సూర్యుని వెలుతురున్నది. ఆ గోడను విరుగగొట్టాలని ఆయన అనుకొంటున్నాడు. జాతి వివక్ష అనే ఆటంకము అంత తేలికగా తీసివేయలేనిదిగా ఉండెను. కానీ ఆయన హృదయాంతరాళంలో అతనికి ఒక నమ్మకం ఉంది. కల లేకపోతే జీవితం వ్యర్థం. కలను సాధించకుండా ప్రపంచంలో మనిషి జీవించలేడు. సంఘంలోని చెడును తొలగించడానికి కవి గట్టి భాషను వాడారు. ఆ గోడని ముక్కలు చేయాలనుకొన్నాడు. ఆయన ప్రయత్నాలు అతనికి ఆత్మీయశక్తినిస్తాయి అనుకొన్నాడు. అతడు దానిని తన ప్రయత్నముల ద్వారా నిరూపించాలనుకొన్నాడు. ఈ విధంగా విలువైన ఆశయాల వైపుకు నడిపించే ఒక పద్యాన్ని కవి మనకు ఇచ్చాడు. ఆయన కల నెరవేరింది.
(c) Explain the power of words according to the poet in the poem “Body”.
Answer:
K. Sivareddy, a poet, in Telugu literature produced a number of books and got fame1. His poem ‘Body’ was translated into English by M. Sridhar and Alladi Uma. The body and its existence2 is described in a varied way. A body is potentially strong and it has words to make it lively. Body is like a War Ship. It is strong and proves itself to be lively by means of the usage of words. There are words useful for struggles, tears and wars. The body is like a fertile3 field, giving powerful store of words. The words coming from a womb4 strike the massive ocean5 and brings a change in the atmosphere. Some words are like arrows aimed at the opponent. Just like the continuous fire in a forest, the body is always hot and it is maintained by the heat of words. The sound of a word roars6 from the pen. Thus, words are the most activating agencies of the body. The body ignites other bodies, when they come closer and this is also possible because of the usage of words.
1. కీర్తి
2. అస్థిత్వము
3. సారవంతమైన
4. గర్భము
5. మహాసముద్రము
6. పెద్దశబ్దముతో అరచును.
కె. శివారెడ్డి అను తెలుగు కవిగారు తెలుగు సాహిత్యంలో చాలా పుస్తకాలు రచించి పేరు సంపాదించారు. M. శ్రీధర్ మరియు అల్లాడి ఉమ అనువారు Body అనే ఈ పద్యాన్ని ఇంగ్లీషులోకి తర్జుమా చేశారు. శరీరము దాని అస్థిత్వము ఒక భిన్నమైన రీతిలో వ్రాశారు. ఒక శరీరము బలం కలది మరియు దానిని సజీవంగా ఉంచుటకు మాటలుంటాయి. శరీరము ఒక యుద్ధ నౌక వంటిది. అది బలంగా వుంటుంది. మాటల ద్వారా దానిని సజీవంగా ఉంచగలుగునట్లు నిరూపించబడుతున్నది. పోట్లాటలకు, కన్నీటికి మరియు యుద్ధాలకు పనికి వచ్చుమాటలున్నాయి. శరీరము ఒక సారవంతమైన భూమి వంటిది. అది బలముగల మాటల సమూహమును కలిగియున్నది. గర్భమునుండి వచ్చుమాటలు మహాసముద్రాన్ని తాకి, వాతావరణంలో మార్పు తెస్తాయి. ప్రత్యర్థి మీద ఎక్కు పెట్టిన బాణములవంటివి కొన్ని మాటలు. అడవిలో ఎడతెగకుండా అగ్నియున్నట్లు మనిషి శరీరము ఎల్లప్పుడు వేడిగా వుంటుంది. మాటలతో ఆ వేడిని అలాగే నిలపాలి. ఆ మాటల హోరు కలం నుండి విన్పిస్తుంది. ఈ విధంగా మాటలు శరీరానికి చురుకుదనం ఇచ్చేవిగా వున్నాయి. దగ్గరకు వస్తే ఒక శరీరము ఇతర శరీరములను వెలిగించగలవు, ఇది మాటల ద్వారా కూడా సాధ్యము.
(d) Briefly explain the theme of the poem “To A Student” ?
Answer:
Kamala Wijeratne a poet from Ceylon wrote her views on peace and harmony1. She is a noted poet giving powerful message through this poem “To A Student”. According to the poet, this world is filled with hatred2 and bloodshed3. According to the poet, the student is not able to look at her face. He cannot listen to the advice. It happens become the students mind is filled with fear and anxiety4. There we find bloodshed, splinters of bones, bursts of land mines and other frightening things everywhere. Only the news of war and hatred is heard. The student is tired5 of this heavy atmosphere. The poet advices the student to think for a while. She asks him to look at the bright future, if all this ethnic6 atmosphere is destroyed. A peaceful atmosphere will exist. The dreadening7 circumstances after the wars of Ilion, Carthage or Hiroshima should not be repeated. So, the student should be treated properly from the contagions8 disease of unrest9 and war. Thus the poem suggests a valuable idea to the future generations10.
1. సమగ్రత
2. ఏవగింపు
3. రక్తపాతము
4. ఆతురత
5. విసిగిపోయెను
6. రక్తపాతమైన
7. భయోత్పాతమును కలిగించు
8. అంటువ్యాధి
9. అల్లరి మరియు యుద్ధము
10. భవిష్యత్ తరాలు
కమలా విజేరత్నే అనే కవి శాంతి సమగ్రతల గురించి తన భావనలను చెప్పుచున్నారు. “To A Student” అనబడే ఈ పద్యం ద్వారా బలమైన సందేశం పంపుతున్నారు. కవి ఉద్దేశ్యంలో ఈ ప్రపంచం ఏవగింపు మరియు రక్తపాతంతో నిండియుంది. కవి ఉద్దేశం ప్రకారం విద్యార్థి తన ముఖము చూడలేకపోతున్నాడు. ఆమె సలహాను వినలేకపోతున్నారు. ఎక్కడ చూచినా విద్యార్థి మనసు భయంతో, ఆందోళనలతో నిండి యున్నది. రక్తపాతము, ఎముకల ముక్కలు, మందుపాతరలు మరియు ఇతర భయంకర సంగతులు జరుగుతున్నాయి. ఎక్కడ చూచినా ఏహ్యభావము, యుద్ధము మాత్రమే వినబడుతున్నాయి. విద్యార్థిని ఆలోచించమని సలహా ఇస్తున్నారు. ఈ భయంకర పరిస్థితి మారిన తరువాత వచ్చే మంచి భవిష్యత్తును గురించి ఆలోచించాలి. విద్యార్థి ఈ భారమైన సంగతులతో విసిగిపోయాడు. ఒక క్షణం ఆలోచించమంటున్నారు. భవిష్యత్తులో నుండి మంచిని గురించి ఊహించమంటున్నారు కవిగారు. ఒక ప్రశాంత వాతావరణం కనబడుతుంది. ఇలియాన్, కార్తేజ్ మరియు హిరోషిమా పరిస్థితులు పునరావృతం కాకూడదు. ఈ ‘అశాంతి మరియు యుద్ధము’ అనే రోగం నుండి విడుదల కావాలి. భావి తరాలకు ఒక మంచి భావము తెలుపబడినది.
V. Answer ANY ONE of the following questions in about 25 to 30 lines. (1 × 8 = 8)
(a) Give an account of the series of troubles the narrator experienced in the wake of winning a road engine.
Answer:
Rasipuram Krishnaswami Narayan was an Indo-Anglian writer. He wrote novels and short stories and got a great fame in the whole world. ‘Engine Trouble’ is an interesting short story.
The narrator1 won a road engine in a lottery, for a ticket purchased2 for two annas. He was happy that he got a big road engine which would bring him great fortune3. The engine was at the Gymkhana grounds and it has to be moved from that place. The Municipal authorities urged4 him to shift it. He paid rent for three months but it was burdensome5 for him and his family. He wanted to sell it. Nobody came forward to buy it.
The narrator firmly6 believed that one day it would make him rich. He requested some of the drivers to drive the engine but of no use7. There was a bargain with the secretary of a local club. The Municipal Chairman also expressed his helplessness8. The temple priest accepted to send the temple elephant to drag9 it. Fifty coolies at the rate of eight annas a day (half a rupee) got ready to push the engine from behind. The road engine had to be moved for half a furlong from the place.
The elephant was dragging the engine, the coolies were pushing10 from behind, and Joseph the driver was in the driver’s seat. A huge crowd11 gathered there. As a result of confused dragging by the elephant, the driver Joseph and coolies in their own way. The engine went straight to the opposite wall and smashed12 it. The difficulties of the narrator were multiplied13.
The dynamic world showed a way out. To his luck, a Swamiji arranged a yoga feat. He said that he would be ready to have the engine over his chest. But he needed a road engine and asked Municipal Chairmen for it. He didn’t have it. Then the narrator said that he had it. Are everything was ready to move the engine. The Swamiji’s assistant would drive the engine. Suddenly at this moment, a police officer came and stopped the show, there was no other go, for the narrator except to leave the town.
Luckily for him an earthquake hit the area. There was much damage14. Even the big Road Engine was moved into a discused well nearby. The owner of the house was very happy. The municipal authorities asked him to close it down. The engine fitted well like a cork. The owner accepted to construct the compound wall himself and also promised to pay all the expenditure, he had in that affair. When luck plucks, no one checks15. Loss to many by the earthquake, became a gain to the narrator.
1. కథను చెబుతున్న వ్యక్తి
2. కొనెను
3. అదృష్టము
4. ఒత్తిడి చేసెను
5. భారము
6. బలంగా
7. ప్రయోజనము లేని
8. నిస్సహాయత
9. లాగుట
10. వెనుక నుండి నెట్టుట
11. పెద్ద గుంపు
12. నాశనము చేసెను
13. రెట్టింపయ్యెను
14. నష్టము
15. అదృష్టము కలిసొస్తే ఎవరూ ఆపలేరు.
రాశీపురం కృష్ణస్వామి నారాయణ్ అనువారు Indo-Anglian రచయిత. అయన నవలలు, చిన్న కథలు వ్రాసి, ప్రపంచంలో ప్రసిద్ధికెక్కారు. Engine Trouble అనునది ఆకర్షణీయమైన చిన్న కథ.
2 అణాలకు కొన్న ఒక లాటరీ టికెట్టు ద్వారా, ఈ కథకుడు ఒక రోడ్డు ఇంజను పొందాడు. ఆ పెద్ద ఇంజను అతనికి గొప్ప అదృష్టం తెచ్చిపెడుతుందని అతడు చాలా సంతోషంగా ఉండెను. ఆ ఇంజను జింఖానా గ్రౌండులో ఉండెను. దానిని అక్కడి నుండి కదపాలి. మున్సిపల్ అధికారులు, దానిని అక్కడ నుండి కదుపవలసినదిగా ఒత్తిడి చేశారు. మూడునెలలు దానికి అద్దె కట్టాడు గానీ అది భారంగా ఉండెను. దానిని అమ్మాలని అనుకొన్నాడు. ఎవరూ ముందుకు రాలేదు.
ఆ కథకుడు, తాను ఏదో ఒకనాడు అది ధనవంతుణ్ణి చేస్తుంది అనుకొన్నాడు. కొంతమంది డ్రైవర్లను అడిగినా వారు దానిని కదపలేదు. స్థానిక క్లబ్ సెక్రటరీతో సంప్రదించాడు. మున్సిపాలిటీ చైర్మన్ కూడా తన అశక్తతను ప్రకటించారు. దానిని లాగడానికి, దేవాలయ అర్చకుడు, దేవాలయ ఏనుగును పంపడానికి అంగీకరించాడు. 50 మంది కూలీలు రోజుకు 8 అణాలు (అర్ధరూపాయి) చొప్పున సిద్ధంగా ఉన్నారు. ఆ ఇంజను అక్కడి నుండి అరఫర్లాంగు దూరం కదలాలి.
ఏనుగు ఇంజనును లాగుతోంది, కూలీలు వెనుకనుండి నెట్టుతున్నారు. డ్రైవరు జోసఫ్ డ్రైవరు సీటులోనున్నాడు. పెద్దగుంపుగా ప్రజలు చేరారు. ఆ ఏనుగు కంగారుపడి తన ఇష్టము వచ్చినట్లు లాగింది. ఎదురుగా ఉన్న ఇంటి కాంపౌండు గోడకు తగిలి దానిని నాశనం చేసింది. కథకుని కష్టాలు పెరిగినాయి. అప్పుడు ఎంతో డబ్బు ఖర్చుపెట్టాలి.
ఈ ప్రపంచం మారుతూ వుంటుంది. అది ఒక మార్గం చూపింది. అదృష్టవశాత్తు ఒక స్వామీజీ ఒక యోగా కార్యక్రమం చేస్తున్నాడు. ఆ ఇంజనును తన గుండె మీద నడిపించగలనన్నాడు. ప్రతి విధమైన పని ముగించబడింది. స్వామీజీ యొక్క సహయకుడు ఇంజన్ను నడుపుతాడు. సరిగా అదే సమయంలో ఒక పోలీసు అధికారి వచ్చి దానిని ఆపివేశాడు. ఊరు విడచి వెళ్లడం తప్ప లేదు.
అదృష్టవశాత్తు ఒక భూకంపం వచ్చింది. చాలా నష్టం జరిగింది. ఆ పెద్ద ఇంజన్ కూడా ఎదురు ఇంటిలో ఉన్న పనికిరాని నూతిలో పడిపోయింది. ఆ ఇంటి యజమాని చాలా సంతోషించాడు. మున్సిపల్ అధికారులు దానిని మూసివేయమని తాకీదులు. పంపారు. ఆ ఇంజన్ సరిగ్గా సరిపోయింది. తన కాంపౌండు గోడను తానే కడతాననీ, మరియు అప్పటివరకు అతనికి ఖర్చు తాను ఇస్తానని అంగీకరించాడు. అదృష్టం కలిసివస్తే ఎవ్వరూ ఆపలేరు. భూకంపం వలన ఎంతో మందికి నష్టము గానీ కథకునికి అది లాభదాయకమైనది.
(b) How is “The last Leaf” by O. Henry a story of hope, friendship and sacrifice ?
Answer:
O. Henry was an American short story writer. His stories have the ironic endings. They belong to the American common man1 of the 20th century. The story Last Leaf is with affection, sacrifice2 and friendship.
Johnsy and Sue were artists maintaining a studio in Newyork. Those days Johnsy was with pneumonia and she was afraid of the disease. She believed that the disease would take her life. Sue was hopeful of her friend’s survival. She was taking care of her. While drawing pictures she took old Mr. Behrman as her model paint. He was a drunkard but wanted to become a noted painter. He used to say that he would great a master piece. But everytime he failed because of his habits3 and health.
That day Sue told Behrman about the illhealth4 of Johnsy and her fear. Johnsy was looking through the window. She could see an old vine creeper5 on the other wall. The leaves of the plant were falling down and so she thought that her days were also being counted. It was her firm opinion6 that she would die as the last leaf falls down. Behrman come to know this from Sue. He could not accept the notion7 of Johnsy.
That night there was one leaf and Johnsy said that the last leaf would fall down by the next morning and that she would also die. Sue said that it was wrong. The doctor visited and said that Johnsy was completely alright. The last leaf did not fall down. It was hanging8 over there. She had some courage. The doctor said that Behrman was dead. Sue explained that Behrman painted the picture of the leaf on the wall and it saved her life. The last leaf was Behrman’s master piece. Behrman sacrificed his life painting the leaf in wind and the rain9. His leaf saved Johnsy and thus it became a master piece.
1. సామాన్యుడు
2. త్యాగము
3. దురలవాట్లు
4. అనారోగ్యము
5. తీగ
6. గట్టి భావన
7. ఉద్దేశము
8. వ్రేలాడుచున్న
9. గాలి మరియు వర్షము.
O. హెన్రీ అమెరికాకు సంబంధించిన Short story writer అయివున్నారు. ఆయన కథలు ironic endings కలిగి ఉంటాయి. అవి 20వ శతాబ్దపు సామాన్య మానవునికి సంబంధించినవై ఉంటాయి. Last Leaf అనే ఈ చిన్న కథలో ప్రేమ, త్యాగము మరియు స్నేహభావము . గబడుతున్నాయి.
Johnsy మరియు Sue అనువారు న్యూయార్క్ ఒక స్టూడియోను నిర్వహిస్తున్న కళాకారిణులు. ఆ రోజులలో Johnsy న్యూమోనియా వ్యాధితో బాధపడుతుండెను. ఆ రోగమంటే ఆమెకు భయము కలిగింది. ఆ రోగము ఆమె ప్రాణం తీస్తుంది అని నమ్మింది. Sue తన స్నేహితురాలి ఆరోగ్యమును గురించి నమ్మకంగా ఉన్నది. ఆమె తన స్నేహితురాలిని చాలా జాగ్రత్తగా చూసుకొంటున్నది. బొమ్మలు గీసేటప్పుడు ఆమె Behrmanను మోడల్గా తీసికొంటుంది. అతడు త్రాగుబోతు మరియు తానొక గొప్ప Painter కావలెనని అనుకొంటాడు. తానొక master piece సృష్టిస్తానని అంటుంటాడు. కానీ అతని దురలవాట్లు, అనారోగ్యము కారణంగా, ప్రతిసారి సాధించలేకపోతున్నాడు.
ఆ రోజు Johnsy యొక్క అనార్యోగము మరియు ఆమె భయమును గూర్చి Sue, బెహర్మన్కు చెప్పింది. Johnsy ఆ కిటికీ గుండా చూస్తున్నది. ఆమె ఒక Ivy తీగను చూస్తున్నది. దాని ఆకులు రాలుతున్నాయి. అందుచేత తన రోజులు కూడా లెక్కింపబడుతున్నాయి అనుకొంది. ఆ చివరి ఆకులు రాలిపోతే తానుకూడా చనిపోతాననుకొంది. Behrman ఈ విషయం విన్నాడు. Johnsy యొక్క అభిప్రాయంతో అతడు ఏకీభవించలేదు.
ఆ రాత్రి ఒక్క ఆకు మాత్రమే ఉంది. Johnsy అన్నది, ‘ఆకు ఆ రాత్రి రాలిపోతుంది. తెల్లవారేసరికి తాను కూడా చనిపోతాను’, అని అన్నది. అలా కాదు అని Sue అన్నది. డాక్టరు వచ్చాడు. Johnsy పూర్తిగా ఆరోగ్యంగా ఉన్నది అన్నాడు. ఆ చివరి ఆకు రాలిపో లేదు. అక్కడే వ్రేలాడుతున్నది. ఆమెకు ధైర్యం వచ్చింది. డాక్టరు, Behrman చనిపోయాడని చెప్పాడు. Sue, బెహర్మన్ ఆ చివరి ఆకుని, చిత్రించాడని అది Johnsy ప్రాణాన్ని రక్షించిందని తెలిపింది. ఆ Last Leaf అనునది Behrman యొక్క Master piece అయి యున్నది. అతడు చలిగాలి, వర్షంతో ఆ చివరి ఆకును చిత్రించాడు. ఆయన యొక్క చిత్రణ అనగా ఆ ఆకు ఆమె ప్రాణాన్ని రక్షించింది గనుక అది Master piece.
(c) Sketch the character of Gangu.
Answer:
The father of the immaculate child is Gangu. The story was written by Premchand and was translated by P.C. Ghai.
Gangu was one of the servants at the house of the narrator of the story. He was a brahmin by birth and was egoistic of his caste. He was quite innocent in his deeds. He thinks that he should be honoured by the cther servants. Oneday when he came before the owner, he was scolded for his behaviour, Gangu was so conseious towards his position and said politely that he wanted to quit the job.
He told the decision of marrying a widow to the master in a polite manner. He was rigid in his decision. The advice of the master was not cared for. He did not care whether she was married three times or whether her character was good or not. He simply was lured by her beauty. At times he thought that she was cleverer than him. She found a godless in her. He was very happy that she maintained the family in a planned manner.
Gangu did not find fault with Gomti, when she ran away after 6 months of married life with him. He supported her and spoke infavour of her. His master’s views were denied. He did not feel unhappy eventhough she had given birth to a child after six months of stay with him. He went to the hospital and brought her to his house. His mind was with broad views. He thought that all the behaviour of his wife was because of the circumstances. His behaviour was so great that he accepted her and the child was taken to be a sweet result of their married life. He thought that he was his own child. The behaviour praised by one and all. The master praised him.
Section – B
VI. Read the following passage carefully and answer the questions that follow. (5 × 1 = 5)
Rabindranath Tagore’s family’s outlook on religion and life was influenced by the Upanishads and the Bhagavadgita. When Rabindranath was twelve and went to the Himalayas with his father, they chanted the Upanishads together. His father insisted that he should know the verses by heart. Rabindranath Tagore’s writings are full of refer- ences to the Upanishads.
The Upanishads are a collection of writings that were originally orally transmit- ted. Upanishad literally means ‘sitting close to”, and implies listening closely to the mys- tic.doctrines of a gun. It has also been translated as “secret wisdom” that include philosophical discussions of concepts such as: Salvation (moksha / mukti), ultimate reality (brahman), the individual soul (atman), such as: religion, duty, essence (dharma). The Upanishads build the foundation of what is called Vedanta (which means “the end of the Veda” – goal, conclusion, highest aim).
Questions:
Question 1.
What influenced Tagore’s religion and life?
Answer:
Upanishads and the Bhagavadgita.
Question 2.
With whom did Tagore go to the Himalayas ?
Answer:
With his father.
Question 3.
What does ‘Upanishads’ literally mean?
Answer:
Sitting close to.
Question 4.
Pick out the translated word for ‘Upanishads’.
Answer:
Secret wisdom.
Question 5.
What part of speech is the word ‘highest’.
Answer:
Adjective.
VII. Read the following passage carefully and answer the questions that follow. (5 × 1 = 5)
2. Whenever I hold a strategic planning session, the first value that all the executives agree on is integrity. Leaders know that honesty and integrity are the foundations of leadership. Leaders stand up for what they believe in. For example, Jon Huntsman is a multi-billionaire who started a chemical company from scratch and grew it into a $12 billion enterprise. His book, Winners Never Cheat, is filled with stories taken from his own experience in which he steadfastly refused to compromise his principles. Huntsman says that integrity is the reason that he has been as successful as he is. “There are, basically, three kinds of people, the unsuccessful, the temporarily successful, and those who become and remain successful. The difference is character” – he writes. Leaders with integrity are not afraid to face the truth. This is called the reality principle, or “seeing the world as it really is, not as you wish it to be.” It is perhaps the most important principle of leadership and dependent on integrity because it demands truthfulness and honesty.
Questions:
Question 1.
What are the foundations of leadership?
Answer:
Honesty and integrity.
Question 2.
What is the title of the book written by Jon Huntsman ?
Answer:
“Winners Never Cheat”.
Question 3.
Name the three kinds of people mentioned in the passage.
Answer:
The unsuccessful, the temporarily successful, those who become successful and remain successful.
Question 4.
Write the adjective form of the word ‘truth’.
Answer:
True.
Question 5.
The author emphasizes the importance of _____ (choose the right option)
a) honesty and integrity
b) success
c) leadership.
Answer:
c) leadership.
Section – C
Note: The answers to questions in this section should be written at ONE PLACE in the answer book separately. The entire section should be answered in one stretch and not mixed with other sections.
VIII. Fill in the blanks with a, an or the.. (6 × 1⁄2 = 3)
(a) Bangolore is ……….. beautiful city.
Answer:
a
(b) Will you come back in ………. hour?
Answer:
an
(c) Leeylon is ……………… island.
Answer:
an
(d) He reads …… bible everyday.
Answer:
the
(e) Ramayana is …………….. epic.
Answer:
an
(f) The rich should help ……….. poor.
Answer:
the
IX. Fill in the blanks with suitable prepositions.
(a) He fell ………………. the bicycle.
Answer:
off
(b) ………. Telugu, I can speak English and Hindi.
Answer:
Besides
(c) His brother left ………………. Madras, yesterday.
Answer:
for
(d) She died ……… cholara.
Answer:
of
(e) Sandeep has been waiting for his friend ………………………. a long time.
Answer:
for
(f) The bus fell …….. a ditch.
Answer:
into
X. Fill in the blanks with the suitable forms of the verbs given in the brackets. (5 × 1 = 5)
(a) I ………….. to bed now, good night (go)
Answer:
am going
(b) English ……….. by people in many countries. (speak)
Answer:
is spoken
(c) If you go now, you ……… the train. (catch)
Answer:
will catch
(d) India ………. a big country. (be)
Answer:
is
(e) My mother never ………………………………. tea. (drink)
Answer:
drinks
(f) River water ……… salty. (not, taste)
Answer:
does not taste
XI. Rewrite the sentences as directed.
(a) Who wrote this book. (Change into Passive voice)
Answer:
By whom was this book written.
(b) She says “I have done this work”. (Into Indirect Speech)
Answer:
She says that she has done that work.
(c) Very few fruits are as sweet as mangoes. (Use ‘sweeter’)
Answer:
Mangoes are sweeter than many other fruits.
(d) She cannot speak English. She cannot write english. (Use “neither…….. nor”)
Answer:
She can neither speak nor write, English.
(e) She didn’t wear the sari, he presented. (Add a Question Tag)
Answer:
She didn’t wear the sari, he presented, did she?
XII. Rewrite the following sentences correcting the underlined part. The entire sentence must be written. (5 × 1 = 5)
(a) His name is in middle of the list.
Answer:
His name is in the middle of the list.
(b) I am hearing a cry.
Answer:
I hear a cry.
(c) He is worst than I.
Answer:
He is worse than I.
(d) It is a five rupees note.
Answer:
It is a five rupee note.
(e) Neither of my daughter look like me.
Answer:
Neither of only daughters looks like me.
XIII. Use ANY THREE of the following phrasal verbs in your own sentences: (3 × 1 = 3)
(a) yield to
Answer:
He does not yield to his opponent.
(b) see off
Answer:
The ministers saw the P.M. off at the aerodrome.
(c) note down
Answer:
Please note down this point, dear friend.
(d) hold on
Answer:
The conductor cried “Hold on”.
(e) bear with
Answer:
We have to bear with a lot of strain to win wrestling.
(f) give in
Answer:
The enemy gave in at the end of the battle.
XIV. Identify the silent consonants in the following words.
(a) yacht
Answer:
ch
(b) debris
Answer:
s
(c) viscount
Answer:
s
(d) debut
Answer:
t
(e) bouquet
Answer:
t
(f) rhyme
Answer:
h
XV. Identify the parts of speech of the underlined words.
(a) She told me a secret.
Answer:
Adjective
(b) They will come tomorrow.
Answer:
Verb
(c) Unless you try you cannot succeed.
Answer:
Conjunction
(d) The bridegroom looked so handsome.
Answer:
Adjective
(e) Congrats! you won the match.
Answer:
Interjection
(f) She found her book in the classroom.
Answer:
Noun
XVI. Match the words and phrases in Column ‘A’ with their meanings/definitions in Column ‘B’. (6 × 1/2 = 3)
Answer:
1) d
2) a
3) e
4) f
5) c
6) b
XVII. Read the pie-chart and convert it into a paragraph. (1 × 5 = 5)
Answer:
Here is a pie-chart showing the sources for irrigation. Major share of irrigation is by Well and Tubewell irrigation which is 61% of the total. Canal irrigation is of 29% of the total and it comes to second place. Lift Irrigation and Tank Irrigation share equal parts each having 5%. Thus different sources have different shares.
OR
Here is a list of crops that grow in Kurnool district shown in the following table. Prepare a pie diagram of their production.
Answer:
XVIII. Read the following transcriptions and write ANY FIVE words in ordinary spellings. (5 × 1 = 5)
(a) /dei/
Answer:
day
(b) /nais/
Answer:
nice
(c) /dzu:n/
Answer:
june
(d) /plǝzǝ(r)/
Answer:
pleasure
(e) /baibl/
Answer:
bible
(f) /ra:ma:yana/
Answer:
ramayana
(g) /simpl/
Answer:
simple
(h) /ti:tsin/
Answer:
teaching
(i) /frǝnd/
Answer:
friend
(j) /riziliǝns/
Answer:
resilience
OR
Find the word that is different from the other words in the group with regard to the sound of the underlined letters:
(a) station nation ration.
Answer:
station
(b) ultra under unicorn
Answer:
unicorn
(c) east exofic expend
Answer:
east
(d) cutter butter juice
Answer:
juice
(e) feather father truth
Answer:
Truth
XIX. Write the number of syllables for ANY SIX of the following words: (6 × 1/2 = 3)
(a) onslaught
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)
(b) strike
Answer:
Monosyllabic
(1 syllable)
(c) hound
Answer:
Monosyllabic
(1 syllable)
(d) revolt
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)
(e) giggle
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)
(f) resilience
Answer:
Polysyllabic
(4 syllables)
(g) brunt
Answer:
Monosyllabic
(1 syllable)
(h) amputate
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)
(i) new
Answer:
Monosyllabic
(1 syllable)
(j) ashame
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)
XX. Complete the following dialogue : (4 × 1 = 4)
Shanmukh : I’m very …….. Are you too?
Vivek : Yes I am too. Let’s go get something to eat!
Shanmukh : Look! It’s a fast food restaurant over there!.
Vivek : I know, but the doctor forbids me to eat ____ food.
Shanmukh : Why do you worry about fast food?
Vivek : The doctor told me that it has harmful effects on our health.
Shanmukh : Really? Tell me then.
Vivek : Fast food is a major risk factor of heart diseases. It has high ____. You will have lack of concentration after eating it, because it can stale your brain cells temporarily.
Shanmukh : I just knew it. So we had better eat ___ food.
Vivek : It’s in our hands to choose fast food or to live healthily.
Answer:
Shanmukh : I’m very ____. Are you too?
Answer: happy
Vivek : Yes I am too. Let’s go get something to eat!
Shanmukh : Look! It’s a fast food restaurant over there!.
Vivek : I know, but the doctor forbids me to eat ____ food.
Answer: fast
Shanmukh : Why do you worry about fast food?
Vivek : The doctor told me that it has harmful effects on our health.
Shanmukh : Really? Tell me then.
Vivek : Fast food is a major risk factor of heart diseases. It has high ___. You will have lack of concentration after eating it, because it can stale your brain cells temporarily.
Answer: DANGEROUS
Shanmukh : I just knew it. So we had better eat ___ food.
Answer: good
Vivek : It’s in our hands to choose fast food or to live healthily.