AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

Thoroughly reviewing AP Inter 1st Year English Model Papers Set 5 helps in understanding the examiner’s expectations.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

Time: 3 Hours
Max. Marks : 100

Section – A

I. Annotations (Prose) :

(a) “Teach him to learn how to gracefully lose and enjoy Winning when he does win”.
Answer:
Context: These lines are taken from the lessson “Abraham Lincoln’s Letter to his Son’s Teacher”, written by Abraham Lincoln, the noted 16th President of the U.S.A. It is about his appeal to the teacher, in instructing a boy of tender age.

Explanation: The author advises the teacher to be careful1 in his dealing with the boy. The boy should have development in all spheres of life. He should tackle wars, tragedy and sorrow. Victory2 and failures are natural in this world. The boy must have self confidence. He should not be disheartened when he loses. When he wins, he should feel joy and satisfaction3. This will make him honest and self reliant.

General Relevance: In this world, life is a blend of both success and failure. One should take the both equally. It is natural for one to get both these experiences. He should show right response to the occasion.

1. జాగ్రత్తగా వున్న
2. జయము, గెలుపు
3. తృప్తి

సందర్భము : “Abraham Lincoln’s Letter to his Son’s Teacher” అనే పాఠము నుండి ఈ వాక్య భాగము తీసుకొనబడినది. దీనిని USA కు 16వ రాష్ట్రపతియైన అబ్రహాంలింకన్ వ్రాశారు. చిన్న వయస్సులో నున్న బాలునికి ఎలా చదువు చెప్పాలి అనే విషయమై ఆయన చేసిన విజ్ఞాపన.

వివరణ : రచయిత, ఆ బాలుని విషయంలో జాగ్రత్తగా ఉండాలని ఉపాధ్యాయునికి సలహా ఇచ్చాడు. ఆ అబ్బాయి అన్ని రంగాలలో అభివృద్ధిని కలిగియుండాలి. అతడు యుద్ధాన్ని, బాధలను, విచారాన్ని ఎదిరించాలి. ఈ ప్రపంచంలో విజయాలు మరియు అపజయాలు సహజముగా ఉంటాయి. ఆ అబ్బాయికి ఆత్మనిర్భరత ఉండాలి. ఓడినప్పుడు అతడు గుండె ధైర్యం చెడరాదు. గెలిచినప్పుడు సంతోషము మరియు సంతృప్తి కలిగియుండాలి. ఇది అతనిని నిజాయితీపరునిగా మరియు స్వయం సమృద్ధం అయ్యే విధంగా చేస్తుంది.

సాధారణ భావన : ఈ ప్రపంచంలో జీవితం, జయాపజయాలు కలిగియుంటుంది. ఆ రెంటిని సమానంగా తీసికొనాలి. ఈ రెండు అనుభవాలు ఒక మనిషికి సహజము. సందర్భానికి తగినట్లు సరియైన ప్రతిస్పందన చూపాలి.

(b) “Someday I will prove, without a doubt, the truth of what happened to me.”
Answer:
Context: This passage is taken from the prose lesson “She Conquered Everest”. Which was compiled by Dr. B. Sowjanya. It is about the courageous lady Arunima Sinha and her life ambition.

Explanation: Arunima Sinha was injured1 in her train journey to Delhi. She was thrown on the other track, by the criminals. A train ran over her left leg. She was amputated2. She was in the hospital bed for recovery3. A rod was inserted in her right leg. In spite of all this, she had a firm opinion to withstand4 the challenge. She said that she would one day come out of the calamity5 and would prove to be successful. In her words, she expressed her inner passion6 to scale the Everest. Anyhow she was successful.

General Relevance: To reach the goal in one’s life is a great thing. But it involves a lot of effort. The obstructions could not deter her decision and she climbed the mountain. Many people were amazed at this deed.

1. గాయపడెను
2. అవయవము కోయబడుట
3. కోలుకొనుట
4. సహించుట, ఎదిరించి నిలబడుట
5. ఇబ్బంది
6. గట్టివాంఛ
7. ఎక్కుట
8. కలిగించుట
19. చలింపజేయుట
10. ఆశ్చర్యపడుట

సందర్భము: డా॥ సౌజన్య గారు సేకరించిన, “She Conquered Everest” అనే పాఠములో నుండి ఈ ప్యాసేజి తీసుకొనబడింది. అది, ధైర్యము గల అమ్మాయి అయిన అరుణిమ సిన్హా మరియు ఆమె యొక్క జీవితాశయం గురించినదై యున్నది.

వివరణ : ఢిల్లీ వెళుతున్న ప్రయాణంలో అరుణిమ సిన్హా గాయపడ్డారు. ఆ నేరస్తులు ఆమెను అవతలి ట్రాక్ మీదకి విసరివేశారు. ఒక రైలు ఆమె యొక్క ఎడమ కాలి మీదుగా పోయింది. ఆమె కాలు తెగగొట్టారు. ఆమె బాగుపడడానికి ఆసుపత్రిలో బెడ్ మీదనున్నారు. ఆమె కుడికాలిలో ఒక రాడ్ పెట్టారు. ఆమె ఇన్ని బాధలున్నా తన యొక్క ఛాలెంజిని విరమించలేదు. ఒకానొకదినాన ఆమె తన ఇబ్బందుల నుండి బయటికివచ్చి తనను తాను నిరూపించుకొనగలనంటున్నది. ఆమె తన మనసులోని కోరిక, ఎవరెస్టునధిరోహించాలనే ఆలోచనను ఈ మాటలలో వ్యక్తపరిచారు. ఏది ఏమైనా ఆమె జయంపొందారు.

సాధారణ భావన : గమ్యం చేరగలగడం అనేది ఒక వ్యక్తి జీవితంలో చాలా గొప్ప విషయం. కానీ దానికి చాలా శ్రమ అవసరము. ఆటంకములు ఆమె మనస్సులో నిర్ణయాన్ని మార్చలేకపోయింది. ఆమె ఆ పర్వతాన్ని ఎక్కారు. చాలా మంది ప్రజలు ఆ పనిని బట్టి ఆశ్చర్యపడ్డారు.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

(c) Coming to packing, wherever possible we can avoid the older route of plastics, though they are necessary for some products. Bio degradable tapioca – linked paper packages have been developed in our country.
Answer:
Context: These lines are taken from the lesson ‘Digital Technologies’ written by APJ Abdul Kalam and Y.S. Rajan. Technology has developed and many changes exist in our daily life. Here, it helps how the new trend of packing should be adopted.

Explanation: Information Technology is useful to bring a new face to our business. New technology has brought new applications1 in the fields of Agriculture industry and communications2. A new way of packing is also taking place as days pass by. The use of plastics has to be given up. A new production tapioca3 has been brought into use. It is different from the plastic material. It is degradable after some time and the problem of plastics, shall be rooted4 out.

General Relevance: As years roll by new trend and traditions come into effect. New way of packing is described here in this passage.

1. ఉపయోగించబడు
2. ప్రసార విషయాలు
3. త్వరగా కరిగిపోవు జిగురు పదార్ధము
4. లేకుండా చేయుట

సందర్భము : ‘Digital Technologies’ అనబడే, APJ అబ్దుల్ కలామ్ మరియు Y.S. రాజన్లు వ్రాసిన పాఠంలోని ఈ lines తీసికొనబడినవి. టెక్నాలజీ అభివృద్ధి చెంది చాలా మార్పులు నిత్య జీవితంలో కనబడుతున్నాయి. ఈ Sensing Systems ఎలా పనిచేస్తున్నాయో తెలుపుచున్నది ఈ వ్యాసము.

వివరణ : Information Technology చెప్పుకొనదగినంత మార్పు అన్ని జీవిత రంగాలలోను, తెచ్చినది. వ్యవసాయము, వ్యాపారము, మార్కెటింగులతో పాటు, టూరిజమ్ కూడా నూతన ఒకవడిని పొందింది. డిజిటల్ టెక్నాలజీ ద్వారా స్థలాలను చూపుట సంగీతంలో నూతన విధానము పెంపొందించుట, సంస్కృతి, చరిత్ర పటముల యొక్క ఎలక్ట్రానిక్ మెయిల్ మొదలైనవి ఈ విభాగమును మరింత ఆకర్షణీయంగా చేసినది. ఈనాడు టూరిస్టులు, ఆధునిక సిస్టముల ద్వారా ఎంతో విషయము అందించ బడుతున్నారు. ఈ విధంగా అర్ధవంతం అయినది. I.T ద్వారా దీనిని మరింత వేగంగా ఏర్పరచుకొంటున్నారు.

సాధారణ భావన : టూరిజంకు వ్యాపారంలో కూడా డిజిటల్ టెక్నాలజీ ప్రాధాన్యత వహిస్తోంది. ఈనాడు డిజిటల్ చిత్రాల ద్వారా ప్రపంచమంతటిలోని టూరిస్టు స్థలాలను ప్రపంచం తెలిసికొంటోంది.

(d) Unless we are very strenuous in our conduct and honest in our minds, we cannot make a glorious India.
Answer:
Context : This passage is taken from the lesson “What makes a nation”. C. Rajagopalachari made an inspiring speech at the Nagpur Institute of Technology in the 1948. While giving suggestions to the students, he spoke about some of the important points to be noted by the students.

Explanation: While continuing the speech, the speaker made an appeal1 to the youth. He suggested that the independence, given recently2, should be guarded. Character and conduct should be good. Everybody should understand the responsibility3. There should be no selfish ends. We should be honest if we wanted to bring a glorious India. There should be no wrangling1 or competitive ambitions. We must strive to construct a powerful nation.

General Relevance: The speaker expected that there should be powerful effort by the youth. Then only we can have a glorious country. It becomes strong.

1. విన్నపము
2. ఈ మధ్యను
3. బాధ్యత
4. గొడవలు
5. పోటీ కాంక్షలు

సందర్భము : సి. రాజగోపాలాచారి రచించిన “What Makes a Nation” అనబడే పాఠం నుండి ఈ లైను తీసికొనబడినది. సి. రాజగోపాలాచారి చాలా భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశాడు. ఇది నాగపూరు Institute of Technologyలో 1948లో ఇవ్వబడినది. ఆయన సలహాలనిస్తూ విద్యార్థులకు కొన్ని ముఖ్యమైన గమనింపదగిన మాటలు చెప్పారు.

వివరణ : తన సంభాషణ కొనసాగిస్తూ, ఆయన యువతకు ఒక విన్నపం చేస్తున్నాడు. ఈ మధ్యనే వచ్చిన స్వాతంత్య్రము కాపాడబడాలి. ఒక వ్యకి యొక్క ప్రవర్తన, శీలము మంచిగా ఉండాలి. ప్రతివారు తమ యొక్క బాధ్యతను గుర్తించాలి. స్వార్థపూరిత ఆలోచనలుండరాదు. ఘనమైన భారతము కావాలంటే మనం నిజాయితీగా ఉండాలి. పోట్లాటలు, పోటీ కోరికలు ఉండరాదు. ఒక బలమైన జాతిని నిర్మించాలి.

సాధారణ భావన : యువత గట్టి ప్రయత్నము కలిగి ఉండాలని ఆశిస్తున్నాడు. అప్పుడే మనం ఘనమైన భారతము పొందగలము. అది బలంగా ఉంటంది.

II. Annotations (Poetry) :

(a) “The poor mechanic porters crowding in
their heavy burdens at his narrow gate”.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem “Common Wealth of Bees” written by Shakespeare. It is extracted from the play Henry V, Act I and Scene 2. The example of a bee-hive is given here, by the dramatist, to bring a lesson.

Explanation: William Shakespeare gives an interesting comparison between the Common Wealth of Bees and the kingdom of Henry V. There are different bees in the beehive, each working for the good of the hive. The king bee is like the king. There are worker bees always busy collecting honey and taking expedition1 on every garden. There are bees which are like mechanics. They cover the mouths of the holes with wax and keep them shining like gold. They are very careful in keeping the hive without any damage2 or breakage3. The bees returning from the gardens are honeyladen4 and want to keep the honey drops in the narrow holes. The burden of the honey is alighted5 carefully and it is preserved6. Here the business of a soldier bee is described, interestingly.

General relevance: In the poem Shakespeare gives comparison between the honey bee and the common soldier, who tries to safeguard the kingdom with all his might. The comparison at each level is quite apt7.

1. దండయాత్ర
2. నష్టము
3. పగిలిపోవుట
4. తేనెతో నిండిన
5. తేలికయగుట
6. భద్రపరచబడెను
7. తగియున్నది

సందర్భము : విలియం షేక్స్పియర్ వ్రాసిన Common Wealth of Bees అనే పద్యం నుండి ఈ వాక్యములు తీసుకొనబడినవి. అది హెన్రీ – V, మొదటి Act, 2వ సీను నుండి తీసుకొనబడినది. ఒక తేనెపట్టు యొక్క ఉదాహరణ, ఒక పాఠము కొరకు ఇవ్వబడినది.

వివరణ : Common Wealth of Bees కును, హెన్రీ – V యొక్క రాజ్యమునకును మధ్య పోలికను విలియం షేక్స్పియర్ ఆకర్షణీయంగా ఇచ్చారు. తేనెపట్టులో వివిధములైన తేనెటీగలున్నాయి. ప్రతిదీ ఆ తేనెపట్టు మంచికొరకు పనిచేస్తుంటాయి. రాజు ఈగను రాజుగా తీసుకొనవచ్చును. తేనెను ప్రోగుచేస్తూ, తోటల మీదికి దాడికి వెళ్ళే శ్రామిక ఈగలు కూడా ఉన్నాయి. కొన్ని మెకానిక్స్ లాగా ఉన్నాయి. అవి wax తో రంధ్రముల పై భాగాలను పూడ్చుచున్నాయి. అవి బంగారంవలె మెరుస్తున్నాయి. ఈ తేనెపట్టుకు ఏ రకమైన నష్టము కలుగకుండా బహు జాగ్రత్తగా ఉంటారు. తోటలలో నుండి వస్తున్న తేనెటీగలు తేనెతో బరువుగా ఉండి, చాలా ఇరుకైన రంధ్రములలో తమ బరువు దించుకుంటున్నాయి. చాలా జాగ్రత్తగా ఖాళీచేసి దానిని అక్కడ భద్రపరుస్తారు. సైనిక ఈగ యొక్క పనిని మంచిగా వర్ణించారు.

సాధారణ భావన : తేనెటీగకు, సామాన్య సైనికునికి పోలిక వ్రాశాడు షేక్స్పియర్. ఆ సైనికుడు తన శక్తి అంతటితో రాజ్యాన్ని రక్షించడానికి ప్రయత్నిస్తాడు. రెంటికి పోలిక ఎక్కడికక్కడ మంచిగా ఉంది.

(b) Give me strength
to make my love fruitful in service.
Answer:
Context: These lines are extracted from the poem “This is my Prayer to thee my Lord” written by Rabindranath Tagore. He was a Nobel laureate and his poems are filled with philosophy. Here this small poem is a prayer to God to make him a real follower.

Explanation: Rabindranath Tagore gave interesting explanations in the poem. He prays to God that he should have equinimity1 in his life. The moral from the poem in maintaining equanimity is very important, in one’s life. There should be a balance2 between the two things. At the times of happiness and at the time of sorrow, his heart should not be disturbed3. He aims at a mind that is high above all the “other trifling things”.

General relevance: The prayer of Tagore is filled with the best ambitions. He wants to show love and affection to the poor and needy people. He aims at a successful love.

1. స్థిత ప్రజ్ఞత, అన్ని సమయాలలో ఏకదృష్టి కలిగియుండుట
2. సమతౌల్యము
3. పాడుచేయబడుట

సందర్భము : ఈ వాక్యాలు రవీంద్రనాథ్ ఠాగూర్ గారు రచించిన This is my Prayer to thee my Lord’ అనే ఈ పద్యం నుండి తీసుకొనబడినవి. ఆయన నోబెల్ బహుమతి గ్రహీత మరియు ఆయన పద్యములు వేదాంతంతో నింపబడినవి. ఈ చిన్న పద్యము, నిజమైన follower గా దేవునికి ప్రార్థించే విధానము అయి ఉన్నది.

వివరణ : రవీంద్రనాథ ఠాగూర్ గారి ప్రార్థనలో నిజాయితీ ఉంది. శక్తివంతమైన దేవుడికి, తనను ప్రేమ విషయాలలో విజయవంతం చేయమని అడుగుతున్నారు. సంతోషం మరియు ఇబ్బందులలో స్థిత ప్రజ్ఞతను కోరుతున్నారు. బీదలు మరియు అవసరములలో ఉన్నవారి పట్ల ప్రేమ చూపాలని కోరుతున్నారు. స్వార్థం లేని ప్రేమను ఇతరుల పట్ల చూపగల ఉన్నతమైన మనస్సును పొందడానికి సహాయం చేయాలి. తన శక్తిని ఇతరుల మంచి కొరకు ఉపయోగించాలనుకొంటున్నారు.

సాధారణ భావన : ఈ ప్రార్థన విశ్వజనీయమైనది. అది సత్యము, ప్రేమ మరియు సేవ అను ప్రపంచమునకు సంబంధించినది. అది మంచివారు నిజాయితీపరులు ఆశించే సహజమైన కోరికయైయున్నది.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

(c) To break this shadow
Into a thousand lights of Sun,
Into a thousand whirling dreams of Sun!
Answer:
Context: These lines are taken from the poem “As I Grew Older’ written by the Black Poet Langston Hughes. The poem is filled with the revolting aims of the black people in America. His former views about his dream are given here.

Explanation: The poet had an impediment1 on his way to realise his dream. It was as big as a wall touching the sky. The wall was there between the individual and his dream. The person was left in its shadow2. There was no other go except to yield3 to the circumstances. He could not strike the wall and so he could not go into the light of the Sun. But, the person had a decisive4 mind. He knew that the problem was strong. But he smashed5 the walls of race. He broke it into pieces. There was no trace of it actually the race discrimination6 was thrown away from the country through the effects of great leaders like Abraham Lincoln. The poet waited patiently7, put his energies into the struggle and finally got it. This the bright light of thousand suns shone over the thousand dreams of the aspirants.

General relevance: The problem was very powerful. The people suppressed8 were many. But there was a great struggle. Everyone participated in it. The poet got his dream succeeded because, he had a decisive mind.

1. ఆటంకము
2. నీడ
3. లోబడుట
4. నిర్ణయాత్మకమైన
5. నాశనమైన
6. జాతి వివక్షల్లో
7. ఓర్పుగా కి, అణచివేసెను
8. అణచివేసెను

సందర్భము : Langston Hughes అనబడే నల్లజాతి కవి వ్రాసిన “As I Grew Older” అనే పద్యం నుండి ఈ వాక్యములు’ తీసుకొనబడినవి. ఈ పద్యము అమెరికాలోని నల్లజాతి ప్రజల తిరుగుబాటు, ఆలోచనలతో నిండియున్నది. ఆయన కల పట్ల ఆయనకు గల ప్రాథమిక ఆలోచనలు ఇక్కడ ఇవ్వబడినవి.

వివరణ : తన కల నెరవేరడానికి, కవికి ఒక ఆటంకము ఉంది. ఆకాశాన్నంటే గోడంత ఎత్తున ఉన్నది. ఆ వ్యక్తికి, ఆ కలకు మధ్య అడ్డుగోడగా ఉండెను. ఆ వ్యక్తి దాని నీడలోకి వెళ్ళెను. పరిస్థితులకు లోబడుట తప్ప వేరొక దారి లేదు. ఆ గోడను తాను పీడగొట్టలేడు గనుక సూర్యుని వెలుగులోనికి వెళ్ళలేడు. కానీ ఆయనకు నిర్ణయాత్మకమైన మనసుంది. ఆ సమస్య బలమైనది అని ఆయనకు తెలుసు. కానీ జాతి గోడలను నాశనం చేశాడు. దానిని ముక్కలుగా చేశాడు. వాటి గురుతులే లేవు. వాస్తవంగా అబ్రహాం లింకన్ వంటి గొప్ప నాయకుల ప్రయత్నముల చేత ఈ జాతి వివక్షత పారద్రోలబడింది. కవి ఓర్పుగా ఎదురు చూశాడు. తన శక్తిని ఉపయోగించాడు మరియు చివరికి సాధించాడు. ఈ విధంగా వేయి సూర్యుల కాంతి, ఆ వేయి కలలు గంటున్న వారిపై ప్రకాశించింది.

సాధారణ భావన : ఈ సమస్య చాలా శక్తివంతమైనది. ఎంతోమంది అణచివేయబడ్డారు. కానీ గొప్ప పోరాటం జరిగింది. అందరూ పాల్గొన్నారు. కవి తన కలను నెరవేర్చుకున్నాడు. ఎందుకంటే ఆయనకు గట్టి నిశ్చయత ఉంది.

(d) A breathing corpse does decompose –
It floats amidst words like a boat,
like a ship on the high seas.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem ‘Body’ written by K. SivaReddy and translated into English by M. Sridhar and Alladi Uma. The poem is an interesting description of a human body and the potentiality of words. Body is not simply a physical organism but also a potential entity for life.

Explanation: The poet describes the body as a powerful weapon for life. The living body is always active and alive. A corpse having breath1 in it has a strange capacity. It is not spoiled. Just like the ships on the oceans, it travels on the path2 of views. Words are created in the body and the body is created by the words. Some words are powerful and shoot at others powerfully. Thus a corpse does not decay but keeps its lively effect on the society.

General relevance: Human body is powerful. It have great potentiality3. The words are used as weapons4. Body uses all its amenities5, at all times.

1. శ్వాస
2. మార్గము
3. శక్తి సామర్థ్యము
4. ఆయుధములు
5. వనరులు

సందర్భము : K. Sivareddy గారు వ్రాయగా M. Sridhar మరియు అల్లాడి ఉమగార్లు ఇంగ్లీషులోనికి అనువదించిన పధ్యము ‘Body’ నుండి ఈ లైనులు తీసికొనబడినవి. ఈ పద్యము మానవ శరీరము యొక్క వర్ణనను అలాగే మాటలలోని శక్తిని వర్ణిస్తున్నది. శరీరము అనునది కేవలము శరీరములోని అవయవము మాత్రమేగాక జీవితంలోనున్న ఒక బలమైన ప్రత్యేకతను సూచిస్తున్నది.

వివరణ : శరీరము జీవితంలో బలమైన అవయవము అని కవి దానిని వర్ణిస్తున్నారు. శరీరము ఎల్లప్పుడు చురుకుగా కనబడుతుంది. లోన ప్రాణమున్న కట్టెకు ప్రత్యేకత వుంటుంది. అది పాడుచేయబడదు. అది సముద్రముల మీద ఓడలు నడుస్తున్న రీతిగా ఊహల మీద ప్రయాణిస్తుంది. కొన్ని మాటలు శరీరములో తయారవుతాయి. మరియు శరీరము మాటల ద్వారా తయారవుతుంది. కొన్ని మాటలు ఇతరులను బలంగాకొట్టడానికి ఉపయోగపడతాయి. ఈ విధంగా శరీరము పాలిపోదు గానీ, సంఘము మీద చాలా పట్టు కలిగియుంటుంది.

సాధారణ భావన : శరీరమును గురించి కవి చాలా ముఖ్యమైన భావనను చెబుతున్నారు. అది పాలిపోదు, లేక బలహీనముగాను వుండదు. అవకాశము కలిగినప్పుడు శరీరము తానంతట అది శక్తి వుండి, ముఖ్యమైన అవయవముగా అవుతుంది.

III. Paragraph Questions (Prose) :

(a) How can the teacher instil faith, love and courage in Lincoln’s son ?
Answer:
Abraham Lincoln wrote a letter to the teacher of his son. His letter is filled with a number of suggestions to the teacher. The teacher should be careful in his dealing with the boy. The boy should be adventurous1. He should know that a friend should be seen in an enemy. His behaviour with others should be gentle2. Cynicism should not be encouraged. He must be adventurous to tackle wars, tragedy and sorrow. Faith in himself leads to faith in mankind3. Thus faith, love and courage could be instiled4 in Lincoln’s son.

1. ధైర్యము కలిగిన వాడు
2. సున్నితంగా
3. మానవజాతి
4. పాదుకొల్పుట, కలుగజేయుట

అబ్రహాంలింకన్ తన కుమారుని ఉపాధ్యాయునికి ఒక ఉత్తరం వ్రాశారు. ఆ ఉత్తరంలో ఉపాధ్యాయునికి ఎన్నో సలహాలున్నవి. ఉపాధ్యాయుడు, ఆ బాలుని పట్ల బహుజాగ్రత్తగా వ్యవహరించాలి. ఆ అబ్బాయి ధైర్యశాలి అయియుండాలి. ఒక శత్రువులో ఒక మిత్రుణ్ణి చూడగలిగి యుండాలి. ఇతరులతో అతని ప్రవర్తన సౌమ్యంగా ఉండాలి. ఇతరుల అభివృద్ధిని ఓర్చలేని లక్షణాన్ని ప్రోత్సహించరాదు. యుద్ధాలు, బాధలు, విచారాలను ధైర్యంగా ఎదుర్కొవాలి. తన మీద తనకు నమ్మకముంటే అది మానవజాతి మీద నమ్మకం కలిగిస్తుంది. ఈ విధంగా విశ్వాసము, ప్రేమ మరియు ధైర్యము అను వానిని లింకన్ గారి కుమారునిలో నింపాలి.

(b) Satellite Navigational System is going to transform marketing logistics in a complete way. How do the writers explain this?
Answer:
APJ Abdul Kalam and Y.S.Rajan wrote the essay “Digital Technologies”. They have a vision for India in its allround development. Digital technology is useful to develop the sectors of Agriculture, Industry and Service. Installation of Information Technology systems change the marketing logistics1. In the field of Banking and Insurance, a national network would help. ATM, credit cards, electronic fund transfer etc make banking more effective2. Even in the rural areas these systems can be introduced. User friendliness, greater reliability, lower energy consumption, lower pollution3 are to be introduced through satellite system. Large global data and communication links are available4 with the help of satellite navigational system and it transforms5 the marketing logistics.

1. లెక్కలు
2. చురుకుగా
3. కాలుష్యం
4. లభించుట
5. మార్చును

Information Technology systems ను స్థాపిస్తే అవి వాణిజ్య రీతులను మార్చివేస్తాయి. బ్యాంకింగు, ఇన్స్యూరెన్సు రంగాలలో, ఒక జాతీయ నెట్వర్కు సహాయపడుతుంది. ATM, credit కార్డులు, ఎలక్ట్రానిక్ మనీ మార్పిడి, మొదలైనవి బ్యాంకింగు రంగాన్ని ఇంకా బలంగా ఉండేట్లు ప్రభావితం చేస్తాయి. గ్రామీణ వాతావరణంలో సైతం ఈ పద్ధతిని ప్రవేశపెట్టవచ్చును. వాడుకొనే వాడికి స్నేహంగా వుండడం, ఎక్కువ నమ్మకం, తక్కువ ఎలక్ట్రిసిటీ ఖర్చు, తక్కువ కాలుష్యము అనునవి శాటిలైట్ సిస్టమ్ ద్వారా ఏర్పరచాలి. పెద్దదైన గ్లోబల్ డేటా, కమ్యూనికేషన్ లింక్సు అనునవి శాటిలైట్ న్యావిగేషనల్ సిస్టమ్ సహాయంతో సాధ్యపడుతుంది. ఇది మార్కెట్ లావాదేవీలను మార్చివేస్తుంది.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

(c) Illustrate the difference between natural disasters and man made disasters.
Answer:
Dr. A. Madhavi Latha compiled the particulars of disaster management in the essay “Disaster Management”. It is informative and useful. Disaster Management is a situation in which we encounter the disturbances and uncontrollable havoc caused by calamities. Natural disasters are caused by nature itself. Tsunamis, Floods, Hurricanes, Earthquakes, Volcano eruptions and such others happen because of the movements of the universe. They cannot be controlled and no one can be blamed for these things. They happen in their own way and the only way is to manage them accordingly. But man made disasters are different. Gas leakages, Oil spills, Nuclear problems, Industrial fire accidents are caused because of the negligence1 and carelessness2. Bhopal gas leakage caused deaths and disorders. Oil spills from various oil refineries, nuclear problems caused by mismanagement, Fire accidents in industrial areas are some of the man made disasters. Such disasters could be controlled3 by man, if he is a bit careful, NMDA and other institutions are doing the needful4.

1. అశ్రద్ధ
2. నిర్లక్ష్యము
3. అజమాయిషీలో నుంచెను
4. అవసరమైన

‘Disaster Management’ అనబడే ఈ వ్యాసంలో డా. ఎ. మాధవీలత గారు, విపత్తుల నిర్వహణకు సంబంధించిన వివరములు తెలిపారు. ఇది చాలా వివరంగాను ఉపయోగకరంగాను ఉన్నది. Disaster management అనునది చెడిపోయి మన అజమాయిషీలో లేని ప్రమాదకరస్థితిని బట్టి వచ్చిన విపత్తును ఎదుర్కొనగలుగుటయై యున్నది. సహజ విపత్తులు సహజంగా జరుగుతాయి. సునామీలు, వరదలు, పెద్ద పెద్ద తుఫానులు, భూకంపములు, అగ్ని పర్వతములు అనునవి ఈ విశ్వంలో కదలికలవలన జరుగుతాయి. అవి అదుపులోకి రావు ఎవరినీ నిందించరాదు. అవి తమకు తామే జరగుతాయి వాటిని నివారించుకొనడమే మార్గము. కానీ మనిషి వలన వచ్చే విపత్తులు మరోలా వుంటాయి. గ్యాస్ లీక్ అగుట, భూగర్భంలో ప్రమాదాలు, న్యూక్లియర్ సమస్యలు, పారిశ్రామిక వాడలలో అగ్నిప్రమాదాలు అనునది మనిషి యొక్క నిర్లక్ష్యము, అజాగ్రత్తవలన జరుగుతాయి. భోపాల్ గ్యాస్ లీకేజి విపత్తు అనేక చావులకు, అంగవైకల్యానికి దారితీసింది. అనేక నూనె శుద్ధి కర్మాగారాలలో నూనె వేగంగా బయటికి వచ్చుట, న్యూక్లియర్ సమస్యలు పారిశ్రామిక వాడలలో అగ్నిప్రమాదాలు. కొన్ని మనిషి చేత ఏర్పడిన విపత్తులు. కొంచెం జాగ్రత్త వహిస్తే వీటిని మనిషి అదుపు చేయవచ్చును. NMDA మరియు ఇతర సంస్థలు అవసరమైన మేరకు పనిచేస్తున్నాయి.

(d) “Citizens of character are future of the nation” support your answer with views of Raja gopalachari.
Answer:
C. Rajagopalachari, gave an inspiring speech at Nagpur Institute of Technology, in the 1948. He was a statesman1 and an orator2. In his speech given to the students, he stressed3 upon the need of good character. Citizens with character only could build the nation. They should line upto the standards of India. As they got independence, they should become good bricks4 to construct a bright future. There should be no competition for positions. They should accept their responsibility5 as individuals. The path of rectitude6 should occupy the first place. Leadership is the need of the hour. India could grow like a natural organic body if everybody lived upto the mark. Universities should prepare the students to maintain honesty and straight forwardness. The future of India depends upon the people with character.

1. రాజనీతిజ్ఞుడు
2. వక్త
3. నొక్కిపలికెను
4. రాళ్ళు
5. బాధ్యత
6. నీతి

C. రాజగోపాలాచారి, నాగపూర్ టెక్నలాజికల్ ఇన్స్టిట్యూట్లో ఒక భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశారు. అతడు మంచి రాజనీతిజ్ఞుడు మరియు వక్త. విద్యార్థులకిచ్చిన ఆ సంభాషణలో ఆయన మంచి ప్రవర్తన గురించి నొక్కి చెప్పాడు. మంచి శీలము కలవారే ఒక జాతిని కట్టగలరు. భారతదేశపు మెట్టుకు తగినట్లుండాలి. దేశానికి స్వాతంత్య్రము వచ్చింది గనుక మంచి భవిష్యత్తు నిర్మాణంలో వారు మంచి రాళ్ళుగా కావాలి. స్థాయికొరకు పోటీలుండరాదు. వ్యక్తలుగా తమ బాధ్యతను నిర్వహించాలి. మంచి ప్రవర్తన అనేది ప్రాధాన్యత నొందాలి. ఈనాడు కావలసింది నాయకత్వము. ప్రతివారు తమ తమ రీతిలో సరియైన రీతిలోనుంటే భారతదేశము ఒక మేలైన అవయవ సౌష్టవము గల శరీరముగా ఎదుగుతుంది. నిజాయితీ మరియు ఋజుమార్గ వర్తనము కలవారిని యూనివర్సిటీలు తయారుచేయాలి. మంచి ప్రవర్తన కలిగిన వారిమీద ఇండియా భవిష్యత్తు ఆధారపడి ఉన్నది.

IV. Paragraph Questions (Poetry) :

(a) “Real results will emerge when we realize the power of combined individual actions.” How can you justify this statement in the light of the poem, “Common wealth of Bees” ?
Answer:
William Shakespeare was a play wright. He wrote a number of plays. In the play Henry V Act I scene 2, we have interesting lines entitled “Common Wealth of Bees. Here he describes the bee hive and asks us to follow the honey bees. A bee hive is a place where different kinds of bees are available. The main bee is the queen bee which is shown to be the king bee, by Shakespeare. Around there are male bees, worker bees and others. All these bees have only one goal1 to collect honey. Some go even to distant places and collect the honey. The holes are covered with fine wax. Some bees are useful to fight against the enemy. All the bees are depending2 upon the worker bees. Here when we see the work of each bee it is very interesting. Every bee shall do the work in its own way. But all of them put together shall do the whole of the work. So individual effort3 shall do good to the whole society when it is taken up carefully4. People of the country should also work in the same way.

1. గమ్యస్థానం
2. ఆధారపడియుండు
3. కష్టం, ప్రయత్నం
4. జాగ్రత్తగా

విలియం షేక్స్పియరు ఒక నాటక రచయిత. ఆయన అనేక నాటకాలు వ్రాశారు. Henry V, Act I, Scene 2 లో Common Wealth of Bees అనే పేరుతో చాలా మంచి లైనులు ఇవ్వబడినవి. ఇక్కడ ఆయన తేనె పట్టును వర్ణించి, మనలను తేనెటీగలను వెంబడించాలని చెబుతున్నారు. ఒక తేనె పట్టులో రకరకాలైన తేనెటీగలుంటాయి. ముఖ్యమైనది రాణి ఈగ. ఇక్కడ షేక్స్పియరు దానిని ‘రాజు ఈగ’గా పేర్కొన్నారు. దాని చుట్టూరా మగ ఈగలు, శ్రమ ఈగలు మరియు ఇతరములుంటాయి. ఈ ఈగలన్నింటికి ఒకే గమ్యము అనగా తేనె ప్రోగు చేయడమే. ఆ రంధ్రములు wax తో పూతపూస్తాయి. కొన్ని ఈగలు శత్రువు మీద పోరాడడానికి పనికివస్తాయి. అన్ని ఈగలు శ్రమ ఈగల మీద ఆధారపడియుంటాయి. ఒక్కొక్క ఈగ పనిని చూస్తే చాలా ఆసక్తికరంగా ఉంటుంది. ప్రతి ఈగ తనదైనరీతిలో పనిచేస్తుంది. అన్నీ కలసి ఏకంగా పనినంతటిని చేస్తాయి. కనుక వ్యక్తిగత పని అనేది, సంఘమంతటికి, జాగ్రత్తగా చేస్తే, చాలా పనికి వస్తుంది. దేశప్రజలు కూడా అలాగే పనిచేయాలి.

(b) How unique is Tagore’s prayer to God ?
Answer:
Rabindranath Tagore was a poet, dramatist1 and a philosopher2. He was a Nobel laureate3 for the book Gitanjali. In the 36th song of Gitanjali, Tagore submits himself to God. He prays to God to help him by means of striking at the depths4 of his heart. This prayer is aimed at getting the strength to serve the poor. His thoughts should be at the higher level. He should submit himself to God wholeheartedly5. Thus this small poem extends6 the aim of love and service. Both joys and sorrows should be taken equally. Thus the prayer is filled with unique7 ideas.

1. నాటక రచయిత
2. వేదాంతి
3. నోబెల్ గ్రహీత
4. లోతులు
5. హృదయమంతటితో
6. చెప్పుచున్నది
7. ప్రత్యేకమైన

రవీంద్రనాథ ఠాగూర్ గారు ఒక కవి, నాటకకర్త మరియు ఒక వేదాంతి. ‘గీతాంజలి’ అను పుస్తకమునకు ఆయన నోబెల్ బహుమతి గ్రహీత అయినారు. 36వ పద్యంలో ఠాగూరు గారు తనను తాను భగవంతునికి సమర్పించుకున్నారు. తన హృదయపు లోతులలోనికి వెళ్ళి ఆయనను మార్చవలెనని, అట్టి సహాయము కొరకు వేడుకొన్నారు. బీదవారికి సహాయము చేయుటకు కావలసిన శక్తిని ప్రసాదించుటకు ఈ ప్రార్థన ఉద్దేశించబడినది. ఆయన ఆలోచనలు ఉన్నత స్థాయిలో ఉండాలి. అతడు హృదయపూర్వకంగా భగవంతునికి అర్పించుకొనాలి. ఈ విధంగా ఈ చిన్న పుస్తకము ప్రేమ మరియు సేవ అనే విషయాలను చూపుతున్నది. కష్టములు మరియు ఆనందము ఒకటిగా (సమానంగా) తీసుకొనాలి. ఈ విధంగా ఈ పద్యము ప్రత్యేకత కలిగియున్నది.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

(c) I found a word and carefully placed it next to another. “Soon I had a bridge and a pathway to a wonderful future”. Tim Hollingworth.
Answer:
K. Sivareddy, a poet in Telugu Literature produced a number of books and got fame. His poem ‘Body’ was translated into English by M. Sridhar and Alladi Uma. The body and its existence is described in a varied1 way. A body is potentially strong and it has words to make it lively2. Here the statement given by Hollingworth is an important topic for study. The statement says that the future is built upon the bridge of words. When we speak certain words meaningfully, they help us, develop our personality. Words are like arrows to shoot at. Words float3 on views just like the boats on rivers. Through soft words, friendship is created. Through words the character of an individual is created and through. An individual the words are also created. Body is always on heat and it is maintained by the heat of words. Thus words make this world lively and the body revolves4 round the words.

1. వైవిధ్యముగల
2. చురుకుగా, సజీవంగా
3. తేలియాడుట
4. చుట్టూరా తిరుగును

తెలుగు సాహిత్యంలో కవియయిన కె. శివారెడ్డి చాలా పుస్తకములు రచించి పేరు సంపాదించారు. M. శ్రీధర్ మరియు అల్లాడి ఉమయనువారు ఆయన పద్యము అయిన ‘Body’ ని ఇంగ్లీషులోనికి తర్జుమా చేశారు. శరీరము దాని ఉనికిని ఆయన ప్రత్యేక రీతిలో చెప్పారు. ఒక శరీరము బలిష్టమైనది. దానిని చురుకుగా నుంచుటకు మాటలుంటాయి. ఇక్కడ ‘Hollingworth’ గారు వ్రాసిన ప్రకటన గురించి చదువవలయును. భవిష్యత్తు అనేది ఇప్పటి మాటల వంతెన మీద ఆధారపడుతుంది అని ఆ ప్రకటన చెబుతున్నది.

అర్థవంతంగా కొన్ని మాటలు మాట్లాడితే మన వ్యక్తిత్వమును పెంచడానికి సహాయపడుతుంది. మాటలు, వేయదగిన బాణముల వంటివి. నదులలో నావలు నడస్తున్నట్లుగా, ఊహల మీద శరీరం నడుస్తుంది. మృదువైన మాటలతో స్నేహం ఏర్పడుతుంది. మాటల ద్వారా ఒక వ్యక్తి యొక్క ప్రవర్తన ఏర్పడుతుంది మరియు వ్యక్తి ద్వారా మాటలు వస్తాయి. శరీరం వేడిగావుంటుంది. దానిని మాటలవేడితో అలాగే వుంచగలగుతున్నారు. ఈ విధంగా మాటలు ప్రపంచాన్ని చురుకుగా నుంచుతుంది. శరీరము మాటల చుట్టూ తిరుగుతుంది.

(d) Why does the poet, Kamala Wijeratne want us to make a medicine with herbs to cure mass lunacy?
Answer:
Kamala Wijeratne a poet from ceylon wrote her views on peace and harmony. She is a noted poet giving powerful message1, through this poem “To A Student”. According to the poet, this world is filled with hatred and bloodshed. Everywhere we find ethnic scenes. Pieces of human flesh, splinters2 of bones, bursts of landmines and other frightening3 spots appear on the streets. These ills should be rooted out. The student is afraid of the circumstances and so he is not in a position, at least to look at the face of his teacher or he cannot listen to the peace message. So this sort4 of disease has to be cured. The poet wants to have a herbal5 medicine to cure this lunatic6 atmosphere. The medicine of herbs is a traditional one but it roots7 out the disease. So, powerful measures to curb8 this ethnic event should be taken. They should think about the experiences of Ilion. Carthage and Hiroshima. This is a message for peaceful living.

1. సందేశము
2. ముక్కలు
3. భయోత్పాతమైన
4. ఈ విధమైన
5. మందులు
6. పిచ్చియైన
7. మూలం లేకుండా చేయుట
8. అణచుట

శాంతి మరియు సమగ్రతల మీద కమలా విజేరత్నే అనే సింహళదేశపు కవి తన అభిప్రాయాలను వ్రాశారు. ‘To A Student’ అను ఈ పద్యం ద్వారా ఆమె ఒక బలమైన సందేశం ఇచ్చారు. ఎక్కడ చూసినా రక్తపాతం కనబడుతోంది. మనిషి మాంసం ముక్కలు, ఎముకల ముక్కలు, మందుపాతరల ప్రేలుళ్ళు, ఇంకా ఇతర భయాన్ని గొలిపే పరిస్థితులున్నాయి. ఈ చెడులు రూపుమాయాలి. విద్యార్థి ఈ పరిస్థితులంటే భయపడుతున్నాడు మరియు తన ఉపాధ్యాయుని ముఖంలోకి చూడలేకపోతున్నాడు. సందేశాన్ని వినలేకపోతున్నాడు. కనుక ఈ విధమైన రోగం కుదరాలి. దాని కొరకు అనగా ఈ పిచ్చి పోవుట కొరకు మూలికా వైద్యము చేయించాలి. మూలికా వైద్యము అనునది సంప్రదాయ వైద్యము కానీ పూర్తిగా రోగం నయమవుతుంది. ఈ రక్తపాతానికి సంబంధించిన బలమైన కార్యక్రమం చేపట్టాలి. ఇలియాన్, కార్తేజ్ అను రెండు స్థలాల అనుభవాన్ని తీసుకుంటున్నారు. ఇది శాంతియుత జీవనానికి ఒక సందేశము వంటిది.

V. Paragraph Questions (Non-detailed) :

(a) How is the title “The Last Leaf” suitable for the story?
Answer:
O. Henry was an American short story writer. His stories have the ironic endings. They belong to the American common man1 of the 20th century. The story Last Leaf is with affection, sacrifice2 and friendship.

Johnsy and Sue were artists maintaining a studio in Newyork. Those days Johnsy was with pneumonia and she was afraid of the disease. She believed that the disease would take her life. Sue was hopeful of her friend’s survival. She was taking care of her. While drawing pictures she took old Mr. Behrman as her model paint. He was a drunkard but wanted to become a noted painter. He used to say that he would great a master piece. But everytime he failed because of his habits and health.

That day Sue told Behrman about the illhealth4 of Johnsy and her fear. Johnsy was looking through the window. She could see an old vine creeper5 on the other wall. The leaves of the plant were falling down and so she thought that her days were also being counted. It was her firm opinion6 that she would die as the last leaf falls down. Behrman come to know this from Sue. He could not accept the notion7 of Johnsy.

That night there was one leaf and Johnsy said that the last leaf would fall down by the next morning and that she would also die. Sue said that it was wrong. The doctor visited and said that Johnsy was completely alright. The last leaf did not fall down. It was hanging8 over there. She had some courage. The doctor said that Behrman was dead. Sue explained that Behrman painted the picture of the leaf on the wall and it saved her life. The last leaf was Behrman’s master piece. Behrman sacrificed his life painting the leaf in wind and the rain9. His leaf saved Johnsy and thus it became a master piece.

1. సామాన్యుడు
2. త్యాగము
3. దురలవాట్లు
4. అనారోగ్యము
5. తీగ
6. గట్టి భావన
7. ఉద్దేశము
8. వ్రేలాడుచున్న
9. గాలి మరియు వర్షము.

O. హెన్రీ అమెరికాకు సంబంధించిన Short story writer అయివున్నారు. ఆయన కథలు ironic endings కలిగి ఉంటాయి. అవి 20వ శతాబ్దపు సామాన్య మానవునికి సంబంధించినవై ఉంటాయి. Last Leaf అనే ఈ చిన్న కథలో ప్రేమ, త్యాగము మరియు స్నేహభావము కనబడుతున్నాయి.

Johnsy మరియు Sue అనువారు న్యూయార్క్ ఒక స్టూడియోను నిర్వహిస్తున్న కళాకారిణులు. ఆ రోజులలో Johnsy న్యూమోనియా వ్యాధితో బాధపడుతుండెను. ఆ రోగమంటే ఆమెకు భయము కలిగింది. ఆ రోగము ఆమె ప్రాణం తీస్తుంది అని నమ్మింది. Sue తన స్నేహితురాలి ఆరోగ్యమును గురించి నమ్మకంగా ఉన్నది. ఆమె తన స్నేహితురాలిని చాలా జాగ్రత్తగా చూసుకొంటున్నది. బొమ్మలు గీసేటప్పుడు ఆమె Behrmanను మోడల్గా తీసికొంటుంది. అతడు త్రాగుబోతు మరియు తానొక గొప్ప Painter కావలెనని అనుకొంటాడు. తానొక master piece సృష్టిస్తానని అంటుంటాడు. కానీ అతని దురలవాట్లు, అనారోగ్యము కారణంగా, ప్రతిసారి సాధించలేకపోతున్నాడు.

ఆ రోజు Johnsy యొక్క అనార్యోగము మరియు ఆమె భయమును గూర్చి Sue, బెహర్మను చెప్పింది. Johnsy ఆ కిటికీ గుండా చూస్తున్నది. ఆమె ఒక Ivy తీగను చూస్తున్నది. దాని ఆకులు రాలుతున్నాయి. అందుచేత తన రోజులు కూడా లెక్కింపబడుతున్నాయి అనుకొంది. ఆ చివరి ఆకులు రాలిపోతే తానుకూడా చనిపోతాననుకొంది. Behrman ఈ విషయం విన్నాడు. Johnsy యొక్క అభిప్రాయంతో అతడు ఏకీభవించలేదు.

ఆ రాత్రి ఒక్క ఆకు మాత్రమే ఉంది. Johnsy అన్నది, ‘ఆకు ఆ రాత్రి రాలిపోతుంది. తెల్లవారేసరికి తాను కూడా చనిపోతాను”, అని అన్నది. అలా కాదు అని Sue అన్నది. డాక్టరు వచ్చాడు. Johnsy పూర్తిగా ఆరోగ్యంగా ఉన్నది అన్నాడు. ఆ చివరి ఆకు రాలిపోలేదు. అక్కడే వ్రేలాడుతున్నది. ఆమెకు ధైర్యం వచ్చింది. డాక్టరు, Behrman చనిపోయాడని చెప్పాడు. Sue, బెహర్మన్ ఆ చివరి ఆకును, చిత్రించాడని అది Johnsy ప్రాణాన్ని రక్షించిందని తెలిపింది. ఆ Last Leaf అనునది Behrman యొక్క Master piece అయి యున్నది. అతడు చలిగాలి, వర్షంతో ఆ చివరి ఆకును చిత్రించాడు. ఆయన యొక్క చిత్రణ అనగా ఆ ఆకు ఆమె ప్రాణాన్ని రక్షించింది గనుక అది Master piece.

(b) The narrator said “Nature came to my rescue in an unexpected manner”. How did nature help the narrator get rid of his troubles?
Answer:
Rasipuram Krishnaswami Narayan was an Indo-Anglian writer. He wrote novels and short stories and got a great fame in the whole world. ‘Engine Trouble’ is an interesting short story.

The narrator1 won a road engine in a lottery, for a ticket purchased2 for two annas. He was happy that he got a big road engine which would bring him great fortune3. The engine was at the Gymkhana grounds and it has to be moved from that place. The Municipal authorities urged4 him to shift it. He paid rent for three months but it was burdensome5 for him and his family. He wanted to sell it. Nobody came forward to buy it.

The narrator firmly6 believed that one day would make him rich. He requested some of the drivers to drive the engine but of no use7. There was a bargain with the secretary of a local club. The Municipal Chairman also expressed his helplessness8. The temple priest accepted to send the temple elephant to drag9 it. Fifty coolies at the rate of eight annas a day (half a rupee) got ready to push the engine from behind. The road engine had to be moved for half a furlong from the place.

The elephant was dragging the engine, the coolies were pushing10 from behind, and Joseph the driver was in the driver’s seat. A huge crowd11 gathered there. As a result of confused dragging by the elephant, the driver Joseph and coolies in their own way. The engine went straight to the opposite wall and smashed12 it. The difficulties of the narrator were multiplied13.

The dynamic world showed a way out. To his luck, a Swamiji arranged a yoga feat. He said that he would be ready to have the engine over his chest. But he needed a road engine and asked Municipal Chairmen for it. He didn’t have it. Then the narrator said that he had it. Are everything was ready to move the engine. The Swamiji’s assistant would drive the engine. Suddenly at this moment, a police officer came and stopped the show, there was no.other go, for the narrator except to leave the town.

Luckily for him an earthquake hit the area. There was much damage14. Even the big Road Engine was moved into a discused well nearby. The owner of the house was very happy. The municipal authorities asked him to close it down. The engine fitted well like a cork. The owner accepted to construct the compound wall himself and also promised to pay all the expenditure, he had in that affair. When luck plucks, no one checks15. Loss to many by the earthquake, became a gain to the narrator.

1. కథను చెబుతున్న వ్యక్తి
2. కొనెను
3. అదృష్టము
4. ఒత్తిడి చేసెను
5. భారము
6. బలంగా
7. ప్రయోజనము లేని
8. నిస్సహాయత
9. లాగుట
10. వెనుక నుండి నెట్టుట
11. పెద్ద గుంపు
12. నాశనము చేసెను
13. రెట్టింపయ్యెను
14. నష్టము
15. అదృష్టము కలిసొస్తే ఎవరూ ఆపలేరు.

రాశీపురం కృష్ణస్వామి నారాయణ్ అనువారు Indo-Anglian రచయిత. అయన నవలలు, చిన్న కథలు వ్రాసి, ప్రపంచంలో ప్రసిద్ధికెక్కారు. Engine Trouble అనునది ఆకర్షణీయమైన చిన్న కథ.

2 అణాలకు కొన్న ఒక లాటరీ టికెట్టు ద్వారా, ఈ కథకుడు ఒక రోడ్డు ఇంజను పొందాడు. ఆ పెద్ద ఇంజను అతనికి గొప్ప అదృష్టం తెచ్చిపెడుతుందని అతడు చాలా సంతోషంగా ఉండెను. ఆ ఇంజను జింఖానా గ్రౌండులో ఉండెను. దానిని అక్కడి నుండి కదపాలి. మున్సిపల్ అధికారులు, దానిని అక్కడ నుండి కదుపవలసినదిగా ఒత్తిడి చేశారు. మూడునెలలు దానికి అద్దె కట్టాడు గానీ అది భారంగా ఉండెను. దానిని అమ్మాలని అనుకొన్నాడు. ఎవరూ ముందుకు రాలేదు.

ఆ కథకుడు, తాను ఏదో ఒకనాడు అది ధనవంతుణ్ణి చేస్తుంది అనుకొన్నాడు. కొంతమంది డ్రైవర్లను అడిగినా వారు దానిని కదపలేదు. స్థానిక క్లబ్ సెక్రటరీతో సంప్రదించాడు. మున్సిపాలిటీ చైర్మన్ కూడా తన అశక్తతను ప్రకటించారు. దానిని లాగడానికి, దేవాలయ అర్చకుడు, దేవాలయ ఏనుగును పంపడానికి అంగీకరించాడు. 50 మంది కూలీలు రోజుకు 8 అణాలు (అర్ధరూపాయి) చొప్పున సిద్ధంగా ఉన్నారు. ఆ ఇంజను అక్కడి నుండి అరఫర్లాంగు దూరం కదలాలి.

ఏనుగు ఇంజనును లాగుతోంది, కూలీలు వెనుకనుండి నెట్టుతున్నారు. డ్రైవరు జోసఫ్ డ్రైవరు సీటులోనున్నాడు. పెద్దగుంపుగా ప్రజలు చేరారు. ఆ ఏనుగు కంగారుపడి తన ఇష్టము వచ్చినట్లు లాగింది. ఎదురుగా ఉన్న ఇంటి కాంపౌండు గోడకు తగిలి దానిని నాశనం చేసింది. కథకుని కష్టాలు పెరిగినాయి. అప్పుడు ఎంతో డబ్బు ఖర్చుపెట్టాలి.

ఈ ప్రపంచం మారుతూ వుంటుంది. అది ఒక మార్గం చూపింది. అదృష్టవశాత్తు ఒక. స్వామీజీ ఒక యోగా కార్యక్రమం చేస్తున్నాడు. ఆ ఇంజనును తన గుండె మీద నడిపించగలనన్నాడు. ప్రతి విధమైన పని ముగించబడింది. స్వామీజీ యొక్క సహయకుడు ఇంజన్ను నడుపుతాడు. సరిగా అదే సమయంలో ఒక పోలీసు అధికారి వచ్చి దానిని ఆపివేశాడు. ఊరు విడచి వెళ్లడం తప్ప గత్యంతరం లేదు.

అదృష్టవశాత్తు ఒక భూకంపం వచ్చింది. చాలా నష్టం జరిగింది. ఆ పెద్ద ఇంజన్ కూడా ఎదురు ఇంటిలో ఉన్న పనికిరాని నూతిలో పడిపోయింది. ఆ ఇంటి యజమాని చాలా సంతోషించాడు. మున్సిపల్ అధికారులు దానిని మూసివేయమని తాకీదులు పంపారు. ఆ ఇంజన్ సరిగ్గా సరిపోయింది. తన కాంపౌండు గోడను తానే కడతానని, మరియు అప్పటివరకు అతనికి ఖర్చు తాను ఇస్తానని అంగీకరించాడు. అదృష్టం కలిసివస్తే ఎవ్వరూ ఆపలేరు. భూకంపం వలన ఎంతో మందికి నష్టము గానీ కథకునికి అది
లాభదాయకమైనది.

c) Sketch the character of Gangu?
Answer:
The father of the immaculate child is Gangu. The story was written by Premchand and was translated by P.C. Ghai.

Gangu was one of the servants at the house of the narrator of the story. He was a brahmin by birth and was egoistic of his caste. He was quite innocent in his deeds. He thinks that he should be honoured by the other servants. Oneday when he came before the owner, he was scolded for his behaviour, Gangu was so conseious towards his position and said politely that he wanted to quit the job.

He told the decision of marrying a widow to the master in a polite manner. He was rigid in his decision. The advice of the master was not cared for. He did not care whether she was married three times or whether her character was good or not. He simply was lured by her beauty. At times he thought that she was cleverer than him. She found a godless in her. He was very happy that she maintained the family in a planned manner.

Gangu did not find fault with Gomti, when she ran away after 6 months of married life with him. He supported her and spoke infavour of her. His master’s views were denied. He did not feel unhappy eventhough she had given birth to a child after six months of stay with him. He went to the hospital and brought her to his house. His mind was with broad views. He thought that all the behaviour of his wife was because of the circumstances. His behaviour was so great that he accepted her and the child was taken to be a sweet result of their married life. He thought that he was his own child. The behaviour praised by one and all. The master praised him.

Section – B

VI. Read the following passage carefully and answer the questions that follow. (5 × 1 = 5)

I am seldom considered, though I do more to influence everything about you that virtually any one thing in your life. I often control the time you get up in the morning, the time you go to sleep, what you eat and drink and the very thought that runs through your head. I can make you happy or sad, loving or hateful, cheerful or remorseful, congenial or spiteful and in doing so, control the very capacity that you have for success. Often at times unable to find anyone else to blame you look for shortcomings within yourself on which to lay the blame. When my impact on your life fully is considered in your every thought and action, when you are mindful of my awesome power, when you nurture and groom me for positive use in your life, I can become more contagious than the most prolific disease ever witnessed by man. My influence will spread to every person you come in contact with. Groomed and nurtured in a positive manner there will be no person or obstacle that can stand in the way of my success or fail to be impacted for the better. ‘I am Your Attitude’.

Questions:

Question 1.
‘I’ refers to whom?
Answer:
I refers to ‘Attitude’.

Question 2.
What do you seek when you fail to blame anyone?
Answer:
Short comings within myself.

Question 3.
Write the antonym of the word ‘cheerful’.
Answer:
‘Gloomy’.

Question 4.
Find the word in the passage which menas, ‘infectious’.
Answer:
‘Contagious’.

Question 5.
The tone of the passage is
a) Laudatory or positive appreciation.
b) Nostalgic
c) Satirical
Answer:
a) Laudatory or positive appreciation.

VII. Read the following passage carefully and answer the questions that follow: (5 × 1 = 5)

The ‘Swachh Bharat Abhiyan’ is a massive mass movement that seeks to create a Clean India. To accelerate the efforts to achieve universal sanitation coverage and to put focus on

sanitation, the Prime Minister of India, launched the Swachh Bharat Mission on 2 October 2014. The Mission Co-ordinator shall be Secretary, Ministry of Drinking Water and Sanitation (MDWS) with two Sub-Missions-the Swachh Bharat Mission (Gramin) and the Swachh Bharat Mission (Urban). The Mission aims to achieve a Swachh Bharat by 2019, ‘Swachchata’ (cleanliness) of our motherland as a fitting tribute to Mahatma Gandhi on his 150th brith anniversary.

Hon’ble Chief Minister of Andhra Pradesh has established Swachha Andhra Corporation (SAC) which was incorporated from 1st May 2015 with a goal to achieve the campaign “Swachh Bharat Mission”. The main aim is to eliminating open defecation, eradication of manual scavenging, Solid and Liquid Waste Management, Information, Education and Communication and Capacity Building activities to maintain the cleanliness and hygiene in urban and rural areas of Andhra Pradesh. Swachha Andhra Corporation is taking up the activities of construction of Individual Household Toilets, Community Toilets and Public Toilets.

Sources:
1. http://sac.ap.gov.in/sac/
2. https://swachhbharat.mygov.in/basic-page/take-pledge

Questions:

Question 1.
What are the two Sub-Missions of Swachh Bharat Mission ?
Answer:
The Swachh Bharat Mission (Gramin) and the Swachh Bharat Mission (Urban).

Question 2.
What is the best tribute that we can pay to Mahatma Gandhi ?
Answer:
Swachchata (cleanliness) of the motherland is a fitting tribute that we can pay.

Question 3.
What is the goal of Swachh Andhra Corporation?
Answer:
The goal is to achieve the campaign “Swachh Bharat Mission”.

Question 4.
Write the antonym of ‘liquid’ from the above passage.
Answer:
Solid.

Question 5.
Pick out the relevant synonym for ‘hygiene’
Answer:
Cleanliness.

Section – C

Note: The answers to questions in this section should be written at one place in the answer-book separately. The entire section should be answered in one stretch and not mixed with other sections.

VIII. Fill in the blanks with a, an or the. (6 × 1⁄2 = 3)

(a) English is …….. international language.
Answer:
an

(b) He thinks he is …….. Shakespeare.
Answer:
a

(c) The poor hate …….. rich.
Answer:
the

(d) He is …….. gentleman.
Answer:
a

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

(e) Apples of Kashmir are good for health.
Answer:
the

(f) This is ……….. better of the two saris.
Answer:
the

IX. Fill in the blanks with suitable prepositions. (6 × 1⁄2 = 3)

(a) I go to college …….. foot.
Answer:
on

(b) The two sisters divided the property ……. themselves.
Answer:
between

(c) Sunil succeeded ……. starting the car.
Answer:
in

(d) Harsha has given ….. smoking.
Answer:
up

(e) Gita takes …….. her mother.
Answer:
after

(f) There is a bridge………………. the river.
Answer:
across

X. Fill in the blanks with the suitable forms of the verbs given in the brackets. (5 × 1 = 5)

(a) The baby ……… all the morning. (cry)
Answer:
The baby has been crying.

(b) Stop that! somebody …………. (come)
Answer:
Stop that! Somebody is coming.

(c) They …… my brother an hour ago. (meet)
Answer:
They met my brother an hour ago.

(d) I hope the weather …………………………….. nice. (be)
Answer:
I hope the weather will be nice.

(e) I …………. not him for two days. (see)
Answer:
I have not seen him for two days.

(f) Abdul ……….. to be a doctor. (want)
Answer:
Abdul wants to be a doctor.

XI. Rewrite the sentences as directed. (5 × 1 = 5)

a) Do you speak English? (Change into passive voice)
Answer:
Is English spoken by you?

b) Linda said “Hurrah! I have won the lottery. (Into Indirect Speech)
Answer:
Linda exclaimed that he had won the lottery.

c) Express travels faster than a passenger. (Rewrite using the word fast)
Answer:
A passenger does not travel as fast as express.

d) Sunny went to Canada. He will pursue good job. (Use to-infinite and write the sentence)
Answer:
Sunny went to Canada to pursue good job.

e) I am a doctor. (Add a Question Tag)
Answer:
I am a doctor, aren’t I?

XII. Rewrite the following sentences correcting the underlined part. The entire sentence must be written. (5 × 1 = 5)

a) I am hearing a cry.
Answer:
I hear a cry.

b) Yesterday, I had seen my principal in the theatre.
Answer:
Yesterday, I saw my principal in the theatre.

c) I and he will go to college.
Answer:
He and I will go to college.

d) Swetha’s house is besides the parlour.
Answer:
Swetha’s house is beside the parlour.

e) Let me give you some advices.
Answer:
Let me give you some advice.

XIII. Use ANY THREE of the following phrasal verbs in your own sentences. (3 × 1 = 3)

a) abide by
Answer:
We have to abide by the rules stipulated by the Government.

b) take after
Answer:
Miss Rani takes after her mother.

c) walk out
Answer:
There walkout in the Assembly after aheated discussion.

d) cut off
Answer:
The relations between the two villages were cut off because of the floods.

e) find out
Answer:
The judge will find out the truth in the matter.

f) go ahead
Answer:
We have to go ahead on the face of troubles.

XIV. Identify the silent consonants in the following words. (6 × 2 = 3)

a) psychology
Answer:
p

b) germ
Answer:
r

c) sight
Answer:
gh

d) rock
Answer:
c

e) learn
Answer:
r

f) alms
Answer:
l

XV. Identify the parts of speech of the underlined words.

a) Dorothy has big blue eyes.
Answer:
Verb

b) Do you smoke?
Answer:
Verb

c) Shriya found her cat outside.
Answer:
Adjective

d) What clothes did you buy?
Answer:
Noun

e) Rashmi got an umbrella in her hand.
Answer:
Adjective

f) Oh dear! What happend ?
Answer:
Interjection

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 5 with Solutions

XVI. Match the words in Column ‘A’ with their meanings/definitions in Column ‘B’. (6 × 1⁄2 = 3)

imgg 1
Answer:
1) d
2) e
3) a
4) c
5) f
6) b

XVII. Read the following table and interpret it in a paragraph. (1 × 5 = 5)

Trend in Average Annual Drop-Out Rate at different stages of School Education
Answer:

imgg 2
Source: Census of India, Office of the Registrar General, India.
Answer:
Primary, supper primary and Secondary Schools and the dropout rate of these different schools during the four years are given. In the year 2011-12 in the Primary Section there was a dropout rate of 5.3 in girls and 5.9 in boys. In the same year in the upper primary level dropout rate was 3.2 in girls and 2.1 in boys. Similarly when the secondary level was observed in the same year there were no dropouts available. Of the four years the number of female dropouts in 2014 -15 was very with 3.9 and the male drops were low in the same year (ie) 2014-15. IN the upper Primary section the lower number of female students was seen in the year 2011-12 and the male student dropouts were low in 2011-12 only and at the Secondary level the lowest female dropout occured in 2012-13 and the lowest male dropouts also happened in 2012-13 only. Thus it is the history of dropouts during the four years.

OR

Sonnet is a poem of fourteen lines. First eight lines are called Octave. Next six lines are Sestet. Octave is again divided into two Quatrains Sestet is again divided into two Tersests. Show this information in a tree-diagram.
Answer:
imgg 3

XVIII. Read the following transcriptions and write ANY FIVE words in ordinary spellings. (5 × 1 = 5)

a. /dainæmik/
Answer:
Dynamic

b. /ha:mǝni/
Answer:
harmony

c. /hju: mǝn/
Answer:
human

d. /impǝ: tnt/
Answer:
important

e. /difikǝlti/
Answer:
difficulty

f. /fædǝu/
Answer:
shadow

g. /sitizn/
Answer:
citizen

h. /mekanik/
Answer:
mechanic

i. /inǝveign/
Answer:
invasion

j. /ǝbrǝ:d/
Answer:
abroad

OR

Find the word that is different from the other words in the group with regard to the sound of the underlined letters :

a. fax wax xerox
Answer:
zerox

b. student study super
Answer:
study

c. no go to
Answer:
to

d. cow bowl low
Answer:
low

e. date drag rate
Answer:
drag

XIX. Write the number of syllables for ANY SIX of the following words : (6×1⁄2 = 3)

a. formation
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

b. continent
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

c. fragment
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

d. splintered
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

e. intervention
Answer:
Polysyllabic
(4 syllables)

f. adventure
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

g. soldier
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

h. immaculate
Answer:
Polysyllabic
(4 syllables)

i. echo
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

j. character
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

XX. Complete the following dialogue :

Venkat : I never see your sister. Where is she?
Sampath : She got a _____ last week and moved to city.
Venkat : Good then, will you stay with her sometime?
Sampath : May be just to visit her sometime is okay, but not for a living.
Venkat : Why don’t you enjoy city living?
Sampath : I don’t like pollutions. In the city, there are many pollutions. And there is a very mixed community there. _____ are rather selfish.
Venkat : If you live in the city you will get accustomed to living there. And sooner later, it will be okay living in the city.
Sampath : Do you _____ living in the city?
Venkat : Yes I do. We can get more job opportunities there, moreover there are various entertainments and facilities there.
Answer:
Venkat : I never see your sister. Where is she?
Sampath : She got a ____ last week and moved to city.
Answer: problem
Venkat : Good then, will you stay with her sometime?
Sampath : May be just to visit her sometime is okay, but not for a living.
Venkat : Why don’t you enjoy city living?
Sampath : I don’t like pollutions. In the city, there are many pollutions. And there is a very mixed community there. ____ are rather selfish.
Venkat : If you live in the city you will get accustomed to living there. And sooner later, it will be okay living in the city.
Answer: people
Sampath : Do you ____ living in the city?
Answer: like
Venkat : Yes I do. We can get more job opportunities there, moreover there are various entertainments and facilities there.

Leave a Comment