AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

Thoroughly reviewing AP Inter 1st Year English Model Papers Set 1 helps in understanding the examiner’s expectations.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

Time: 3 Hours
Max. Marks : 100

Section – A

I. Annotations (Prose) :

(a) Mother India wants hard-working good boys and good girls.
Answer:
Context : This passage is taken from the lesson “What makes a nation”. C. Rajagopalachari made an inspiring speech at the Nagpur Institute of Technology in the 1948. While giving suggestions1 to the students, he spoke about some of the important points to be noted by the students.

Explanation: Rajaji was very happy to listen2 to the speech delivered3 by a girl student. He said that the girl students were competing with the boys. The curve of success4 was in favour of the girls. The speaker wished that both girls and boys should maintain good character. Mother India has to develop through the efforts5 of good boys and good girls.

General Relevance : Rajagopalachari’s speech has got important advice to the youth. In this sentence he exhorts the students giving valuable suggestions.

1. సలహాలు
2. వినుట
3. ఇవ్వబడిన
4. విజయపు రేఖ
5. ప్రయత్నములు

సందర్భము : సి. రాజగోపాలాచారి రచించిన “What Makes a Nation” అనబడే పాఠం నుండి ఈ లైను తీసికొనబడినది. సి. రాజగోపాలాచారి చాలా భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశాడు. ఇది నాగపూరు Institute of Technology లో 1948లో ఇవ్వబడినది. ఆయన సలహాలనిస్తూ విద్యార్థులకు కొన్ని ముఖ్యమైన గమనింపదగిన మాటలు చెప్పారు.

వివరణ : ఒకానొక విద్యార్థిని చెప్పిన సంభాషణ వినడానికి రాజగోపాలచారి చాలా సంతోషంగా ఉండెను. ఆడపిల్లలు మగపిల్లలతో పోటీపడుతున్నారు. విజయరేఖ ఇప్పుడు విద్యార్థినులవైపుకు ఉంటున్నది. విద్యార్థులు మరియు విద్యార్థినులు మంచి ప్రవర్తన కలిగి ఉండాలి. మంచి బాలురు మరియు మంచి బాలికల ప్రయత్నములవలన భారతమాత అభివృద్ధి చెందాలి.

సాధారణ భావన : రాజగోపాలాచారిగారి సంభాషణ యుకతకు మంచి సలహాను కలిగి యున్నది. విలువైన సలహాలనిస్తూ, విద్యార్థులకు బోధిస్తున్నాడు.

(b) Some modern technologies like Automated Teller Machines (ATM), automatic cheque clearing systems, telephonic banking, credit cards, and electronic fund transfers are being introduced in a small way and will be prevalent in most of the banks in the coming years.
Answer:
Context: These lines are taken from the lesson ‘Digital Technologies’ written by APJ Abdul Kalam and Y.S. Rajan. Technology has developed and many changes exist in our daily life. Here it explains how the sensing systems are useful, in different fields.

Explanation: While explaining, how the technology of information, has emerged, the authors give some examples in this field. ATM, automatic cheque clearing systems,credits cards and others has come into use. These systems are being brought to villages also. Much time is saved. Banking and Insurance fields are also developed by the new technology. In course2 of time these systems also shall be enhanced3 to the whole of the country. I.T. shall improve5 banking and insurance system also.

General Relevance: Digital Technology is a new invention4 and it is being developed in all the spheres. We should have this new technology involved in all the fields. Information Technology is with great importance in modern times.

1. త్వరగా వచ్చెను
2. కాలక్రమంలో
3. పెంపొందెను
4. పరిశోధన
5. పెరుగుట

సందర్భము : ‘Digital Technologies’ అనబడే, APJ అబ్దుల్ కలామ్ మరియు Y.S. రాజన్లు వ్రాసిన పాఠంలోని ఈ lines తీసికొనబడినవి. టెక్నాలజీ అభివృద్ధి చెంది చాలా మార్పులు నిత్య జీవితంలో కనబడుతున్నాయి. ఈ Sensing Systems ఎలా పనిచేస్తున్నాయో తెలుపుచున్నది ఈ వ్యాసము.

వివరణ : Information Technology అనునది వ్యాపారమునకు ఒక క్రొత్త రూపు ఇస్తున్నది. Agriculture, పరిశ్రమలు మరియు ప్రసార విభాగాలలో క్రొత్త టెక్నాలజీ క్రొత్త విధానము పొందింది. ఒక క్రొత్త రకమైన Packing విధానము కూడా వస్తున్నది. ప్లాస్టిక్స్ ఉపయోగించడం మానివేయాలి. Tapioca అనే ఒక జిగురు పదార్ధము ఉపయోగిస్తున్నారు. అది ప్లాస్టిక్ భిన్నమైంది. కొంతకాలానికి అది పట్టు కోల్పోతుంది. తద్వారా ప్లాస్టిక్స్ సమస్య లేకుండా పోతుంది.

సాధారణ భావన : కాలం జరుగుతున్న కొలదీ, క్రొత్త విధానాలు, రీతులు ముందుకు వస్తున్నాయి. ఈ ప్యాసేజీలో క్రొత్త రకమైన ప్యాకింగు గురించి చెప్పబడినది.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

(c) Teach him to learn how to gracefully lose, and enjoy winning when he does win.
Answer:
Context: These lines are taken from the lessson “Abraham Lincoln’s Letter to his Son’s Teacher”, written by Abraham Lincoln, the noted 16th President of the U.S.A. It is about his appeal to the teacher, in instructing a boy of tender age.

Explanation: The author advises the teacher to be careful1 in his dealing with the boy. The boy should have development in all spheres of life. He should tackle wars, tragedy and sorrow. Victory2 and failures are natural in this world. The boy must have self confidence. He should not be disheartened when he loses. When he wins, he should feel joy and satisfaction3. This will make him honest and self reliant.

General Relevance: In this world, life is a blend of both success and failure. One should take the both equally. It is natural for one to get both these experiences. He should show right response to the occasion.

1. జాగ్రత్తగా వున్న
2. జయము, గెలుపు
3. తృప్తి

సందర్భము : “Abraham Lincoln’s Letter to his Son’s Teacher” అనే పాఠము నుండి ఈ వాక్య భాగము తీసుకొనబడినది. దీనిని USA కు 16వ రాష్ట్రపతియైన అబ్రహాంలింకన్ వ్రాశారు. చిన్న వయస్సులో నున్న బాలునికి ఎలా చదువు చెప్పాలి అనే విషయమై ఆయన చేసిన విజ్ఞాపన.

వివరణ : రచయిత, ఆ బాలుని విషయంలో జాగ్రత్తగా ఉండాలని ఉపాధ్యాయునికి సలహా ఇచ్చాడు. ఆ అబ్బాయి అన్ని రంగాలలో అభివృద్ధిని కలిగియుండాలి. అతడు యుద్ధాన్ని, బాధలను, విచారాన్ని ఎదిరించాలి. ఈ ప్రపంచంలో విజయాలు మరియు అపజయాలు సహజముగా ఉంటాయి. ఆ అబ్బాయికి ఆత్మనిర్భరత ఉండాలి. ఓడినప్పుడు అతడు గుండె ధైర్యం చెడరాదు. గెలిచినప్పుడు సంతోషము మరియు సంతృప్తి కలిగియుండాలి. ఇది అతనిని నిజాయితీపరునిగా మరియు స్వయం సమృద్ధం అయ్యే విధంగా చేస్తుంది.

సాధారణ భావన : ఈ ప్రపంచంలో జీవితం, జయాపజయాలు కలిగియుంటుంది. ఆ రెంటిని సమానంగా తీసికొనాలి. ఈ రెండు అనుభవాలు ఒక మనిషికి సహజము. సందర్భానికి తగినట్లు సరియైన ప్రతిస్పందన చూపాలి.

(d) She hung up her boots for a while and although she was a law graduate, she was facing the brunt1 of unemployment.
Answer:
Context: This passage is taken from the prose lesson “She Conquered Everest”. Which was compiled by Dr. B. Sowjanya. It is about the courageous lady Arunima Sinha and her life ambition2.

Explanation: Arunima Sinha studied law. She was a cyclist and a player of Football as well as volley ball. She needed a job but with the law graduation she could not get a job. For some time she was away from sports and tried to get a job. She suffered because of unemployement.

General Relevance: It is natural to find difficulties in the life of an individual. Simi- larly3 Arunima Sinha suffered with unemployment and she could come out of this problem in a mysterious way.

1. వ్యతిరేక ఫలితములు
2. వాంఛ
3. అదేవిధంగా
4. విచిత్రంగా

సందర్భము : డా॥ సౌజన్య గారు సేకరించిన, “She Conquered Everest” అనే పాఠములో నుండి ఈ ప్యాసేజి తీసుకొనబడింది. అది, ధైర్యము గల అమ్మాయి అయిన అరుణిమ సిన్హా మరియు ఆమె యొక్క జీవితాశయం గురించినదై యున్నది.

వివరణ : అరుణిమ సిన్హా ‘లా’ చదివారు. ఆమె సైక్లిస్టు మరియు ఫుట్బాల్ మరియు వాలీబాల్ ఆడగలవారు. ఆమెకు ఒక ఉద్యోగము కావాలి కానీ ‘లా’ పట్టభద్రతతో ఉద్యోగము రాలేదు. కొంతకాలము ఆటలు ఆపి, ఉద్యోగం కొరకు ప్రయత్నించారు. ఆమె నిరుద్యోగమును బట్టి ఇబ్బందిపడ్డారు.

సాధారణ భావన : ఒకవ్యక్తి జీవితంలో కష్టపడడం అనేది సహజము. అదేరీతిలో అరుణిమ సిన్హా కూడా నిరుద్యోగంతో బాధపడ్డారు. కానీ ఆమె చాలా విచిత్రంగా ఈ సమస్య నుండి బయటపడ్డారు.

II. Annotations (Poetry) :

(a) “Give me the strength to raise my mind high above daily trifles.”
Answer:
Context: These lines are extracted from the poem “This is my Prayer to thee my Lord” written by Rabindranath Tagore. He was a Nobel laureate and his poems are filled with philosophy. Here this small poem is a prayer to God to make him a real follower.

Explanation: In this prayer, he aspires1 to have so many things. He prays to God to go deep into the heart and strike the penury. He wants to have a mind with belief2 in love. He wants to love the poor and the needy. He should strive to have a widening thought in his mind. Tagore wants to drive away the trifles and to raise his deeds, to the supreme3 level.

General relevance: Tagore’s intention is to rise to the supreme heights of character. One should think of the aspirations in making one’s deeds successful. Transparency4 of thought and word, should be there, to make the life, successful.

1. కోరుకొనును
2. నమ్మకము
3. ఉన్నతోన్నతమైన
4. విశాలదృష్టి

సందర్భము : ఈ వాక్యాలు రవీంద్రనాథ్ ఠాగూర్ గారు రచించిన ‘This is my Prayer to thee my Lord’ అనే ఈ పద్యం నుండి తీసుకొనబడినవి. ఆయన నోబెల్ బహుమతి గ్రహీత మరియు ఆయన పద్యములు వేదాంతముతో నింపబడినవి. ఈ చిన్న పద్యము, నిజమైన follower గా దేవునికి ప్రార్థించే విధానము అయి ఉన్నది.

వివరణ : ప్రార్థనలో ఆయన అనేక విషయాలను ఆశిస్తున్నారు. హృదయపు లోతులలోనికి వెళ్ళి అక్కడ లేమిని కొట్టాలి అని దేవుణ్ణి ప్రార్థిస్తున్నారు. ప్రేమపట్ల విశ్వాసము గల మనసు కోరుతున్నారు. బీదవారిని, అవుసరతలలో ఉన్నవారిని ప్రేమించాలని తలచుచున్నారు. తన మనస్సులో విశాలమైన ఆలోచన కావాలి అని ఠాగూరు గారు తనలోని తేలిక భావనలను తోసివేసి ఉన్నతమైన స్థాయిలో ఉన్న కార్యక్రమముల వైపుకు తనను మేల్కొల్పాలి అని అంటున్నారు.

సాధారణ భావన : వ్యక్తి ప్రవర్తలోని ఉన్నత విలువలకు చేరాలి అనేది ఠాగూరు గారి అభిప్రాయము. ప్రతి మనిషి తన పనులను విజయవంతం చేయడానికి ఆశ కలిగి ఆలోచించాలి. ఆలోచనలో మరియు మాటలలో విశాలత ఉండాలి. తద్వారా జీవితం విజయవంతం కావాలి.

(b) “The poor mechanic porters crowding in
Their heavy burdens at his narrow gate”.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem “Common Wealth of Bees” written by Shakespeare. It is extracted from the play Henry V, Act I and Scene 2. The example of a beehive is given here, by the dramatist, to bring a lesson.

Explanation: William Shakespeare gives an interesting comparison between the Common Wealth of Bees and the kingdom of Henry V. There are different bees in the bee- hive, each working for the good of the hive. The king bee is like the king. There are worker bees always busy collecting honey and taking expedition1 on every garden. There are bees which are like mechanics. They cover the mouths of the holes with wax and keep them shining like gold. They are very careful in keeping the hive without any damage2 or breakage3. The bees returning from the gardens are honeyladen4 and want to keep the honey drops in the narrow holes. The burden of the honey is alighted5 carefully and it is preserved6. Here the business of a soldier bee is described, interestingly.

General relevance: In the poem Shakespeare gives comparison between the honey bee and the common soldier, who tries to safeguard the kingdom with all his might. The comparison at each level is quite apt7.

1. దండయాత్ర
2. నష్టము
3. పగిలిపోవుట
4. తేనెతో నిండిన
5. తేలికయగుట
6. భద్రపరచబడెను
7. తగియున్నది

సందర్భము : విలియం షేక్స్పియర్ వ్రాసిన Common Wealth of Bees అనే పద్యం నుండి ఈ వాక్యములు తీసుకొనబడినవి. అది హెన్రీ – V, మొదటి Act, 2వ సీను నుండి తీసుకొనబడినది. ఒక తేనెపట్టు యొక్క ఉదాహరణ, ఒక పాఠము కొరకు ఇవ్వబడినది.

వివరణ : Common Wealth of Bees కును, హెన్రీ – V యొక్క రాజ్యమునకును మధ్య పోలికను విలియం షేక్స్పియర్ ఆకర్షణీయంగా ఇచ్చారు. తేనెపట్టులో వివిధములైన తేనెటీగలున్నాయి. ప్రతిదీ ఆ తేనెపట్టు మంచికొరకు పనిచేస్తుంటాయి. రాజు ఈగను రాజుగా తీసుకొనవచ్చును. తేనెను ప్రోగుచేస్తూ, తోటల మీదికి దాడికి వెళ్ళే శ్రామిక ఈగలు కూడా ఉన్నాయి. కొన్ని మెకానిక్స్ లాగా ఉన్నాయి. అవి wax తో రంధ్రముల పై భాగాలను పూడ్చుచున్నాయి. అవి బంగారంవలె మెరుస్తున్నాయి. ఈ తేనెపట్టుకు ఏ రకమైన నష్టము కలుగకుండా బహు జాగ్రత్తగా ఉంటారు. తోటలలో నుండి వస్తున్న తేనెటీగలు తేనెతో బరువుగా ఉండి, చాలా ఇరుకైన రంధ్రములలో తమ బరువు దించుకుంటున్నాయి. చాలా జాగ్రత్తగా ఖాళీచేసి దానిని అక్కడ భద్రపరుస్తారు. సైనిక ఈగ యొక్క పనిని మంచిగా వర్ణించారు.

సాధారణ భావన : తేనెటీగకు, సామాన్య సైనికునికి పోలిక వ్రాశాడు షేక్స్పియర్. ఆ సైనికుడు తన శక్తి అంతటితో రాజ్యాన్ని రక్షించడానికి ప్రయత్నిస్తాడు. రెంటికి పోలిక ఎక్కడికక్కడ మంచిగా ఉంది.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

(c) My body fertilizes like a field,
becomes a fundamental element.
Answer:
Context : These lines are taken from the poem ‘Body’ written by K. SivaReddy and translated into English by M. Sridhar and Alladi Uma. The poem is an interesting description of a human body and the potentiality of words. Body is not simply a physical organism but also a potential entity for life.

Explanation: While describing the potentiality of a body the poet touches different qualities giving good comparisons. Here, the body is capable of imagining1 various things, it is not decaying and there are words enabling it to quarrel or fight. These words are like arrows at certain times. The body is compared to a field2. Just like the land being fertilized, whenever the occasion comes, the body is strengthened and prepared for the next activity. The body does not decay or does not become weak because it gets its strength from words which are powerful. It is ready to ignite others.

General relevance: The poet suggests a great recognition to the body. It does not decay nor it does become weak, Whenever there is an opportunity3, the body shall rejuve- nate itself and becomes a recognised element.

1. తలంపు, భ్రమ
2. పొలం, భూమి
3. అవకాశం

సందర్భము : K. Sivareddy గారు వ్రాయగా M. Sridhar మరియు అల్లాడి ఉమాగార్లు ఇంగ్లీషులోనికి అనువదించిన పద్యము ‘Body’ నుండి ఈ లైనులు తీసికొనబడినవి. ఈ పద్యము మానవ శరీరము యొక్క వర్ణనను అలాగే మాటలలోని శక్తిని వర్ణిస్తున్నది. శరీరము అనునది కేవలము శరీరములోని అవయవము మాత్రమేగాక జీవితంలోనున్న ఒక బలమైన ప్రత్యేకతను సూచిస్తున్నది.

వివరణ : మంచి పోలికలు చెబుతూ, శరీరము యొక్క శక్తిని వివరిస్తూ దానియొక్క ప్రత్యేక లక్షణాలు కవి వర్ణించారు. ఇక్కడ శరీరము అనేక విషయములను ఊహించుటకు శక్తిని కలిగియున్నది. అది పాలిపోదు, యుద్ధము చేయడానికి లేక పోరాడడానికి వనికి వచ్చే చాలా మాటలున్నాయి. కొన్ని సార్లు అవి బాణములవలెనుంటాయి. శరీరము ఒక పొలమును పోలియున్నది. ఏవిధంగా ఒక నేలను సారవంతం చేస్తారో, సందర్భమువచ్చినప్పుడు, శరీరము బలపరచబడుతుంది. తరువాతి పనికి సిద్ధపరచబడుతుంది. శరీరము పాలిపోదు లేక బలహీనముకాదు ఎందుకనగా దానికి శక్తి బలమైన మాటలనుండి వస్తుంది. అది ఇతరులను పురికొల్పడానికి పనికివస్తుంది.

సాధారణ భావన : కవి శరీరానికి ఎక్కువ ప్రత్యేకత ఇస్తున్నాడు. అది వాడి పోదు బలహీనము కాదు. అవకాశమున్నప్పుడు శరీరము తిరిగి శక్తిని పొంది, ఒక గుర్తింపు పొందినదిగా అవుతుంది. ‘

(d) ‘It was a long time ago.
I have almost forgotten my dream.
In front of me ……. / Bright like a Sun – My dream.
Answer:
Context: These lines are taken from the poem “As I Grew Older” written by the Black Poet Langston Hughes. The poem is filled with the revolting aims of the black people in America. His former views about his dream are given here.

Explanation: Here the poet pointed out how he had a dream in his earlier days. The dream at that time was most encouraging1. He did not know the original circumstances2 around. There were many obstacles for a fairplay. The main problem was the racial discrimination. He was not aware of these real conditions. So he thought that his dream was the most valuable one. But as days passed by, there grew a great wall between himself and his dream. The innocent3 times of the poet were remembered by him and he laughed at himself for his ignorance4.

General relevance: A dream is everybody’s right. But it could be achieved only by strenuous effort5. There are impediments but one has to realise6 the dream fighting against the obstacles. Here the wall of race came in the way of the poet, in realising the dream.

1. ప్రోత్సాహమిచ్చుట
2. పరిస్థితులు
3. అమాయకమైన
4. తెలియనితనము
5. గట్టిశ్రమ
6. పొందగలుగుట

సందర్భము : Langston Hughes అనబడే నల్లజాతి కవి వ్రాసిన “As I Grew Older” అనే పద్యం నుండి ఈ వాక్యములు తీసుకొనబడినవి. ఈ పద్యము అమెరికాలోని నల్లజాతి ప్రజల తిరుగుబాటు, ఆలోచనలతో నిండియున్నది. ఆయన కల పట్ల ఆయనకు గల ప్రాథమిక ఆలోచనలు ఇక్కడ ఇవ్వబడినవి.

వివరణ : తన ప్రాథమిక రోజులలో తాను ఏ విధంగా కలను కలిగియుండేవాడో కవి ఇక్కడ సూచిస్తున్నాడు. ఆ సమయంలో కల ఎంతో ఆనందదాయకంగా ఉండేది. చుట్టూరా ఉన్న వాస్తవిక పరిస్థితులు తెలియవు. సక్రమంగా ఉండడానికి అనేక ఆటంకాలుండేవి.

ముఖ్యమైన సమస్య జాతి వివక్షత. ఈ వాస్తవిక పరిస్థితులు ఆయనకు తెలియవు. అందుచేత తాను కన్న కల చాలా గొప్పదని అనుకొనెను. కానీ కాలము గడిచినప్పుడు, ఆయనకు ఆయన కలకు మధ్య ఒక గోడ వచ్చింది. తన యొక్క అమాయక రోజులు గుర్తు వచ్చి, తనను గురించి తానే నవ్వుకొన్నాడు కవి.

సాధారణ భావన : కల అనేది అందరికి రాదగినది కానీ దానిని ఎంతో కష్టంతో సాధించాలి. కొన్ని ఆటంకాలుంటాయి కానీ వాటి మీద పోరాడుతూ కలను సాకారం చేసుకొనాలి. ఈ విధంగా ఇక్కడ జాతి అనబడే గోడ కవి యొక్క మార్గములో అడ్డు వచ్చింది. ఆయన కలను సాధించే మార్గంలో.

III. Paragraph Questions (Prose) :

(a) Did Arunima lose hope while she was on the hospital bed? What made her take such a huge decision of climbing a mountain with an amputated leg ?
Answer:
Dr. B. Sowjanya compiled the particulars of the life of Arunima Sinha. She was thrown out of the and fell on the other track. A train went over her left leg. She was admitted in to the hospital. Eventhough there was no anesthesia, she asked them to amputate the leg. Ajay Maken, the sports minister helped her and admitted her at AIIMS. She got good treatment. Though she was amputated, though her right leg had a rod, she did not lose her hope. She thought that one day she would prove what happened to her. She decided1 to climb2 the Everest. She had will power and pursued3 the matter. She reached the Summit on 21st May 2013. In spite of all the pain, fear and anxiety she succeeded4 in her effort and showed her courage.

1. నిర్ణయించెను
2. ఎక్కుట
3. విషయమును వెంబడించుట
4. జయించెను

డా|| బి. సౌజన్య అరుణిమ సిన్హా యొక్క జీవిత వివరములను సమీకరించారు. ఆమె తన కంపార్ట్మెంట్ నుండి బయటికి విసిరివేయబడి అవతలి ట్రాక్ మీద పడింది. ఆమె ఎడమకాలి మీద ఒక రైలు వెళ్ళింది. ఆమె ఆసుపత్రిలో చేర్చబడ్డారు. అక్కడ అనస్తీషియా లేకపోయినప్పటికీ, ఆ కాలిని కోయమని వారిని అడిగింది. క్రీడల మంత్రి అజయ్ మాకెన్ ఆమెను AIIMS లో చేర్చారు. అక్కడ మంచి వైద్యం దొరికింది. ఆమెకాలు తెగగొట్టబడి యున్నప్పటికి, ఆమె కుడికాలిలో ఒక రాడ్డు వున్నప్పటికి, ఆమె అధైర్యపడలేదు. ఒకానొక దినాన ఆమె తనను తాను ఋజువు చేసికొంటానని అన్నారు. ఆమె ఎవరెస్టును ఎక్కాలని నిర్ణయించారు. ఆమెకు మనోధైర్యము వుండి తన యాత్నాన్ని సాగించింది. 2013 మే 21న ఆ శిఖరం చేరారు. నొప్పియున్నప్పటికీ, భయము, ఆందోళనలున్నప్పటికి ఆమె ధైర్యంతో ఆ పనిలో విజయం సాధించింది.

(b) What should the teacher do to help the child tackle good and evil in the world?
Answer:
Abraham Lincoln wrote a letter to the teacher of his son. His letter is filled with a number of suggestions to the teacher. The teacher should prepare the boy to tackle wars, tragedy and sorrow. The world is filled with many things both good and bad. There are enemies but the boy should find a friend in an enemy. There is no shame1 in failures. There is mystery2 in the creation of this world. The boy should not blindly follow the crowd. He should understand good and evil of the things and follow the path3 of truth. He should have courage to tackle challenges in life. Thus the teacher’s role is important.

1. అవమానము
2. విచిత్రములు
3. మార్గము

అబ్రహాంలింకన్ తన కుమారుని ఉపాధ్యాయునికి ఒక ఉత్తరం వ్రాశారు. ఆ ఉత్తరంలో ఉపాధ్యాయునికి ఎన్నో సలహాలున్నాయి. ఆ అబ్బాయిని, ఆ ఉపాధ్యాయుడు, యుద్ధాలు, విచారగ్రస్తమైన విషయములు మరియు విచారము అనే వాటిని ఎదిరించే విధంగా సిద్ధపరచాలి. ఈ ప్రపంచం చాలా మంచివి మరియు చెడ్డవైన వాటితో నిండియున్నది. శత్రువులున్నారు. కానీ ఆ అబ్బాయి శత్రువులో మిత్రుణ్ణి చూడాలి. వైఫల్యాల వలన అవమానము లేదు. ప్రపంచంలో సృష్టిలో విచిత్రమైన అంశాలున్నాయి. ఆ అబ్బాయి గ్రుడ్డిగా, జనాన్ని నమ్మి వెంబడించరాదు. మంచి మరియు చెడులను గురించి తెలిసి, సత్యమార్గంలో నడవాలి. జీవితములోని సవాళ్ళను ఎదుర్కొనాలి. ఈ విధంగా ఉపాధ్యాయుని పాత్ర చాలా ప్రాధాన్యత గలది.

(c) How do you define disaster management and name some natural disasters ?
Answer:
A. Madhavi Latha compiled the particulars of disaster management in the essay ‘Disaster Management’. It is informative and useful. Disaster management is a situation in which we encounter the disturbed1 and uncontrollable have caused by calamities. Disasters can be divided into two. Natural2 disasters and man made disasters. Disasters like Tsunamis, Floods, Hurricanes, Earthquakes, Volcano eruptions etc are called the natural disasters. One cannot control these disasters but one has to utilise3 the sources to withstand4 the havoc caused by this. It can be called disaster management.

1. చెడిపోయిన
2. సహజమైన
3. ఉపయోగించుట
4. తట్టుకొనుట.

‘Disaster Management’ అనబడే ఈ వ్యాసంలో డా. ఎ. మాధవీలత గారు, disaster management గురించి వివరములు సంకలనం చేశారు. విపత్కర పరిస్థితులవలన, చెడిపోయిన, వశము కాని కొన్ని పరిస్థితులను ఎదుర్కొనే పరిస్థితిని disaster management అంటాము. ఈ విపత్తులు రెండు రకాలు. సహజ విపత్తులు. మనుష్యులచేత జరిగిన విపత్తులు. సునామీలు, వరదలు, పెద్దతుఫానులు, భూకంపములు, అగ్నిపర్వతాల నుండి లావా విడుదల మొదలైనవి సహజంగా వచ్చే విపత్తులు. వీటిని మనిషి అజమాయిషీ చేయలేడు. ఉన్న వనరులను ఉపయోగించి వీటిని తట్టుకొనడానికి ప్రయత్నించాలి. దీనినే Disaster Management
అంటారు.

(d) “Citizens of character are future of the nation.” Do you agree? Support your answer lining with the views of Rajaji.
Answer:
C. Rajagopalachari, gave an inspiring speech at Nagpur Institute of Technology, in the 1948. He was a statesman1 and an orator2. In his speech given to the students, he stressed3 upon the need of good character. Citizens with character only could build the nation. They should line upto the standards of India. As they got independence, they should become good bricks4 to construct a bright future. There should be no competition for positions. They should accept their responsibility5 as individuals. The path of rectitude6 should occupy the first place. Leadership is the need of the hour. India could grow like a natural organic body if everybody lived upto the mark. Universities should prepare the students to maintain honesty and straight forwardness. The future of India depends upon the people with character.

1. రాజనీతిజ్ఞుడు
2. వక్త
3. నొక్కిపలికెను
4. రాళ్ళు
5. బాధ్యత
6. నీతి

C. రాజగోపాలాచారి, నాగపూర్ టెక్నలాజికల్ ఇన్స్టిట్యూట్లో ఒక భావస్ఫోరకమైన సంభాషణ చేశారు. అతడు మంచి రాజనీతిజ్ఞుడు మరియు వక్త. విద్యార్థులకిచ్చిన ఆ సంభాషణలో ఆయన మంచి ప్రవర్తన గురించి నొక్కి చెప్పాడు. మంచి శీలము కలవారే ఒక జాతిని కట్టగలరు. భారతదేశపు మెట్టుకు తగినట్లుండాలి. దేశానికి స్వాతంత్రము వచ్చింది గనుక మంచి భవిష్యత్తు నిర్మాణంలో వారు మంచి రాళ్ళుగా కావాలి. స్థాయికొరకు పోటీలుండరాదు. వ్యక్తలుగా తమ బాధ్యతను నిర్వహించాలి. మంచి ప్రవర్తన అనేది ప్రాధాన్యత నొందాలి. ఈనాడు కావలసింది నాయకత్వము. ప్రతివారు తమ తమ రీతిలో సరియైన రీతిలోనుంటే భారతదేశము ఒక మేలైన అవయవ సౌష్టవము గల శరీరముగా ఎదుగుతుంది. నిజాయితీ మరియు ఋజుమార్గ వర్తనము కలవారిని యూనివర్సిటీలు తయారుచేయాలి. మంచి ప్రవర్తన కలిగిన వారిమీద ఇండియా భవిష్యత్తు ఆధారపడి ఉన్నది.

IV. Paragraph Questions (Poetry) :

(a) Why does the poet call the body ‘a breathing corpse’?
Answer:
K. Sivareddy a poet in Telugu literature produces a number of books and got fame. His poem ‘Body’ is translated into English by M. Sudhir and Alladi Uma. The body and its existence is described in a varied way. A Body is potentially strong and it has words to make it lively.

The body is capable to do any sort of deeds. A body is not simply a biological1 organism but it has got an identify of its own. When the body is alive it is like a corpse with breath. We close the eyes but we can imagine the movements with the help of the sounds. Just like the ships floating on the oceans, body floats on views. It breaths and there are struggles2, tears, was sounds and others through the spears of words. Body aims at independence. He invites people to come near the body and listen to its sounds. If anybody touches the body, it electrifies3 the other person with the powers in the body. Thus a corpse with breathing is the body with activity.

1. జీవశాస్త్ర సంబంధమైన
2. పోరాటము
3. ఝల్లుమనిపించు

కె. శివారెడ్డిగారు తెలుగు సాహిత్యాన్ని, అనేక పుస్తకాలను రచించి మంచి పేరు పొందిన కవిగారు. M. సుధీర్ మరియు అల్లాడి ఉమ అనువారు ఆయన పద్యము అయిన Body ను ఇంగ్లీషులోనికి తర్జుమా చేశారు. శరీరము, దాని అస్థిత్వము అనునది ఒక ప్రత్యేక రీతిలో చెప్పబడినది ఒక శరీరము అనునది చాలా బలంగా వుంటుంది. దానిని చురుకుగా ఉంచడానికి మాటలుంటాయి.

శరీరము ఏ పనులు చేయడానికైనా సమర్థత కలిగియుంటుంది. ఒక శరీరము అనునది శారీరక సౌష్టవము మాత్రమే కాక తన కంటూ ఒక ప్రత్యేకత కలిగియున్నది. శరీరము ప్రాణమున్నప్పుడు అది శ్వాసనిండిన ఒక కట్టేగా వున్నది. మనం కళ్ళు మూసుకొన్నా చుట్టూరా జరుగుతున్న కార్యకలాపములు శబ్దం మూలంగా ఊహించగలము. సముద్రాలలో ఓడలు తేలియాడుతున్నట్లు, శరీరము ఊహలమీద తేలియాడును. అది శ్వాసించును. పోట్లాటలు, కన్నీళ్ళు మరియు యుద్ధ శబ్ధములు మరియు ఇతరములు మాటల ఆయుధములతో వచ్చును. శరీరానికి స్వాతంత్ర్యం కావాలి. తన శరీరమునకు సమీపించి దాని శబ్దములను వినుమని చెబుతున్నాడు. ఒక శరీరమును తాకితే, మరొక శరీరములో చురుకుదనం ఏర్పడి ఆ శరీరానికి అనేక శక్తులనిస్తుంది. ఈ విధంగా శ్వాసకలిగిన కట్టె అనునది చురుకుగా పనిచేయు శరీరము.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

(b) What are Tagore’s views on equanimity?
Answer:
Rabindranath Tagore was a poet, dramatist and a philosopher. He was a Nobel laure- ate for his book Gitanjali. In the 36th song of this poem, Tagore submits a prayer to God. He prays to God to strike him at the penury of heart. The concept of equanimity1 is suggested by Tagore in the poem. There are difficulties as well as joys in the life of an individual. He prays to his God to bestlow2 his lovely by keeping him equal at both the experiences. He should love the poor and the needy. He should rise to the occasion when there were trifles. To have the same experience at both the occasions is expected by Tagore. He should be faithful in his service at both the circumstances. Equanimity is a virtue3 of life.

1. స్థిత ప్రజ్ఞత, అన్ని యెడల సమాన భావము
2. అనుగ్రహించుట
3. మంచి లక్షణము

రవీంద్రనాథ ఠాగూర్ గారు ఒక కవి, నాటకకర్త మరియు వేదాంతి అయి ఉన్నారు. ‘గీతాంజలి’ అను పుస్తకమునకు ఆయన నోబెల్ బహుమతి పొందారు. దీనిలోని 36వ పద్యంలో ఠాగూర్ గారు దేవునికి ఒక ప్రార్థన చేశారు. హృదయంలోని పేదరికపు స్థితిలోని ఆలోచనలను కొట్టాలని దేవుణ్ణి ప్రార్థించారు. ‘స్థిత ప్రజ్ఞత’ అనే లక్షణమును ఠాగూర్ తన పద్యంలో పొందుపరచారు. ఒక వ్యక్తి జీవితంలో కష్టాలు మరియు సుఖాలు ఉంటాయి. అట్టి రెండు రకాల అనుభవాలతో ఒకే రకమైన స్థితిలో నుంచుటకు ప్రేమ చూపవలసినదిగా ఆయన కోరుచున్నారు. ఆయన బీదవారిని, అవసరములలో ఉన్న వారిని ప్రేమించాలి, ఇబ్బందులున్నప్పుడు తగిన శక్తి పొందాలి అనే ఈ రెండు రకాల పరిస్థితులలోను విశ్వాసపాత్రంగా ఉండాలి అని తెలిపారు. స్థిత ప్రజ్ఞత అనేది జీవితపు విలువైయున్నది.

(c) According to Shakespeare, what are the lessons that human beings must learn from honey-bees?
Answer:
William Shakespeare was a play wright and a poet. He wrote a number of plays. ‘Common Wealth of Bees’ is an extract from the drama Henry V, Act I and Scene 2, Here the arch- bishop1 of canterbury gives an interesting advice to the young king. King Henry was asked to look to the bee-hive.

The bee-hive is like a common wealth. There are many bees in the hive. There is a queen bee but Shakespeare takes it as king bee in his play. Around there are worker bees. There are soldiers to fight against the enemy. Some bees cover the holes with wax. The mechanic bees are there which do their own work. All the bees work from different angles2 but for one goal. They collect honey for the whole of the crowd. They do it in order and none would swerve3 the duty. In the same manner the citizens of a kingdom should work carefully for the welfare of the kingdom.

Soldiers should be ready for war, workers to do their work, clever lawyers should work for law and order and every wing should work accordingly. The only goal is to keep the kingdom and the king safe. Shakespeare’s comparison is thought provoking4.

1. క్రీస్తు మతస్థుల ప్రధాన గురువు
2. కోణం
3. మార్గము నుండి తిప్పు
4. పుట్టించునట్టి

విలియం షేక్స్పియరు ఒక నాటక రచయిత మరియు కవి. ఆయన అనేక నాటకాలు వ్రాశారు. హేన్రీV, Act I, సీన్ 2 నుండి “Common Wealth of Bees” అనబడే ఈ భాగము తీసికొనబడింది. ఇక్కడ క్యాంటర్బరీ ఆర్చిబిషప్ గారు, యువకుడైన రాజు ఒక మంచి సలహానిచ్చాడు. రాజుగారిని తేనెటీగల పట్టును చూడమంటున్నాడు.
తేనెపట్టు, ఒక కామన్వెల్త్ వలె వున్నది. ఆ పట్టులో అనేక ఈగలున్నాయి. దానిలో ఒక రాణి ఈగ ఉంటుంది. కానీ షేక్స్పియరు దానిని రాజుగా తీసికొంటున్నాడు. దాని చుట్టూ శ్రమపడే తేనెటీగలున్నాయి. శత్రువు మీద పోరాడడానికి సైనిక ఈగలున్నాయి. కొన్ని రంధ్రములను waxతో పూడ్చుచున్నాయి. కొన్ని మెకానిక్ ఈగలు ఆ పనిని చేస్తున్నాయి. అన్ని ఈగల వేర్వేరు దిశలనుండి పని చేస్తున్నాయి గాని ఒకే గమ్యముతో చేస్తున్నాయి. అవి ఈగలన్నింటి కొరకు తేనెను ప్రోగుచేస్తాయి. అవి ఒక క్రమంలో చేస్తాయి. ఏ ఒక్కటి తన డ్యూటీని తప్పదు. అదే విధంగా ప్రతి పౌరుడూ, రాజ్యంకొరకు జాగ్రత్తగా పనిచేయాలి. సైనికులు యుద్ధానికి సిద్ధంగా వుండాలి, పనివారు పనికి తెలివైన న్యాయవాదులు న్యాయముకొరకు అలాగే ప్రతి విభాగము తనపనిలో వుండాలి. రాజ్యమును, రాజును క్షేమంగా వుంచడమే ధ్యేయంగా వుండాలి. షేక్స్పియర్ యొక్క పోలిక ఆలోచింపజేస్తున్నది.

(d) Why does the poet Kamala Wijeratne want us to make a medicine with herbs to cure mass lunacy ?
Answer:
Kamala Wijeratne a poet from ceylon wrote her views on peace and harmony. She is a noted poet giving powerful message1, through this poem “To A Student”. According to the poet, this world is filled with hatred and bloodshed. Everywhere we find ethnic scenes. Pieces of human flesh, splinters2 of bones, bursts of landmines and other frightening3 spots appear on the streets. These ills should be rooted out. The student is afraid of the circumstances and so he is not in a position, at least to look at the face of his teacher or he cannot listen to the peace message. So this sort4 of disease has to be cured. The poet wants to have a herbal5 medicine to cure this lunatic6 atmosphere. The medicine of herbs is a traditional one but it roots7 out the disease. So, powerful measures to curb8 this ethnic event should be taken. They should think about the experiences of Ilion. Carthage and Hiroshima. This is a message for peaceful living.

1. సందేశము
2. ముక్కలు
3. భయోత్పాతమైన
4. ఈ విధమైన
5. మందులు
6. పిచ్చియైన
7. మూలం లేకుండా చేయుట
8. అణచుట

శాంతి మరియు సమగ్రతల మీద కమలా విజేరత్నే అనే సింహళదేశపు కవి తన అభిప్రాయాలను వ్రాశారు. ‘To A Student’ అను ఈ పద్యం ద్వారా ఆమె ఒక బలమైన సందేశం ఇచ్చారు. ఎక్కడ చూసినా రక్తపాతం కనబడుతోంది. మనిషి మాంసం ముక్కలు, ఎముకల ముక్కలు, మందుపాతరల ప్రేలుళ్ళు, ఇంకా ఇతర భయాన్ని గొలిపే పరిస్థితులున్నాయి. ఈ చెడులు రూపుమాయాలి. విద్యార్థి ఈ పరిస్థితులంటే భయపడుతున్నాడు మరియు తన ఉపాధ్యాయుని ముఖంలోకి చూడలేకపోతున్నాడు. సందేశాన్ని వినలేకపోతున్నాడు. కనుక ఈ విధమైన రోగం కుదరాలి. దాని కొరకు అనగా ఈ పిచ్చి పోవుట కొరకు మూలికా వైద్యము చేయించాలి. మూలికా వైద్యము అనునది సంప్రదాయ వైద్యము కానీ పూర్తిగా రోగం నయమవుతుంది. ఈ రక్తపాతానికి సంబంధించిన బలమైన కార్యక్రమం చేపట్టాలి. ఇలియాన్, కార్తేజ్ అను రెండు స్థలాల అనుభవాన్ని తీసుకుంటున్నారు. ఇది శాంతియుత జీవనానికి ఒక సందేశము వంటిది.

V. Paragraph Questions (Non-detailed) :

(a) Draw a contrast between the characters of Gangu and the narrator.
Answer:
The story “The Immaculate1 Child was written by Premchand a noted Hindi Writer and was translated by P.C. Ghai into English. Premchand produced a lot of literature2 in Hindi. Ghai was famous for his translation of short stories and also for the poetry he produced. ‘Immaculate Child’ is a story depicting3 the mind of Indian people.

The narrator had a big house and the house had some servants. Gangu was an innocent brahmin who worked as a servant in that house. He had his own caste interest and tried to show his superiority4 as a brahmin. He wanted to keep up the dignity of his caste. One day Gangu came to the narrator and said that he was going to resign his job. He said that he was going to marry Gomti, a widow expelled5 from widows Ashram. She was a woman who has forsaken6 three men.

The narrator, adviced him not to marry that women but the innocent man submitted his argument in favour of the woman. Gangu left the job and married Gomti Devi. He earned his daily bread by selling chat at public faces. He seemed to be happy with this wife. After six months, Gomti left Gangu and fled away7. The narrator felt happy as it happened as he wished. When he met Gangu, he said that she had left him. But to his surprise Gangu said that she was a loving lady. He also said that he was in search of her to bring her back.

After one month Gangu came to the house of the narrator with a child in his arms. He was very happy. He said that she was traced at a hospital in Lucknow. She had a baby and he brought it to show him. She gave birth to a son after six months of the marriage. But Gangu accepted the boy to be his own son. Gangu’s broad mind and his fair behaviour brought an immediate change in the mind of the narrator. He took the immaculate child into his arms. He praised8 Gangu. He himself went to the house of Gangu. He said that the immaculate child shows the greatness of an illiterate individual and his transparency9.

1. పవిత్రమైన, పరిశుభ్రమైన
2. సాహిత్యము
3. వర్ణించుచూ
4. ఆధిక్యత
5. బయటికి త్రోలివేయబడెను.
6. విడచి పెట్టబడెను.
7. పారిపోయెను
8. పొగడెను
9. విశాలత.

The Immaculate Child’ అనబడే ఈ కథ ప్రేమచంద్ అను హిందీ రచయిత వ్రాయగా P.C. Ghai దానిని ఆంగ్లంలోనికి తర్జుమా చేసారు. ప్రేమచంద్ గారు హిందీలో ఎంతో సాహిత్యం వ్రాశారు. ఘాయ్ తర్జుమాల ద్వారా, పద్యముల ద్వారా పెద్ద పేరు సంపాదించారు. ‘Immaculate Child’ అను కథ, భారతీయుల మనసును వర్ణిస్తున్నది.

కథకుడు ఒక పెద్ద ఇల్లు కలిగియున్నాడు. ఇంటిలో కొందరు సేవకులున్నారు. గంగు అనే ఒక అమాయక బ్రాహ్మణుడు ఆ ఇంటిలో సేవకుడుగా ఉంటున్నాడు. అతనికి తన కులమంటే ఇష్టము కనుక తన కుల గౌరవాన్ని ఆధిక్యతను చూపుతూ ఉండేవాడు. అతడు తన కులగౌరవాన్ని నిలబెట్టాలనుకొనేవాడు. ఒక రోజున కథ చెబుతున్న ఒనరు దగ్గరకు వచ్చి తాను ఉద్యోగం మానివేస్తున్నానన్నాడు. గొమతి అనే ఒక విధవరాలిని పెళ్లిచేసికొనబోతున్నానని, ఆమె widow హోమ్ నుండి బయటికి పంపి వేయబడినది అని అన్నాడు. ఆమె ఇప్పటికి ముగ్గురు భర్తలను విడచిపెట్టింది.

కథకుడు, స్నేహపూరితంగా సలహా చెప్పాడు కానీ ఆ అమాయకుడు ఆ స్త్రీ కి అనుకూలంగా వాదించాడు. గంగూ ఆ స్థలం విడిచి; వెళ్లి, గోమతిని వివాహమాడాడు. అతడు ‘చాట్’ అమ్ముట ద్వారా కుటుంబాన్ని పోషించాడు. అతడు తన భార్యతో సంతోషంగా ఉన్నట్లు కనిపించాడు. ఆరునెలల తరువాత గోమతి, గంగూను విడచి పారిపోయింది. కథకుడు తానుద్దేశించినట్లే జరిగిందని అనుకొన్నాడు. గంగూ, ఆయనను కలిసినప్పుడు, ఆమె విడచివెళ్లిందని, కానీ ఆమె చాలా ప్రేమగల స్త్రీ అని అన్నాడు. తాను ఆమెను తీసికొనివచ్చుటకు ఆమె కొరకు వెదకుతున్నానని చెప్పాడు.

ఒక నెలతరువాత గంగూ కథకుని ఇంటికి వచ్చాడు. అతని ఒడిలో ఒక బిడ్డ ఉంది. అతడు ఎంతో సంతోషంగా ఉన్నాడు. ఆమె ఒక హాస్పిటలలో కనిబడినదని అన్నాడు. ఆమెకు ఒక బిడ్డ కలిగిందని, దానినే తాను తీసికొనివచ్చానని అన్నాడు. పెళ్ళి తరువాత ఆరునెలలకు ఆమె ఒక కొడుకును కన్నది. కానీ గంగూ ఆ బిడ్డ తన బిడ్డేనని అంగీకరించాడు. గంగూ యొక్క విశాలా హృదయము, అతని మంచి ప్రవర్తన, వెంటనే కథకుని మనస్సులో ఒక మార్పును తెచ్చినది. ఆ పవిత్రుడైన బిడ్డను తన చేతులలోనికి తీసికొన్నాడు. అతడు గంగూను పొగడాడు. అతడు స్వయంగా గంగూ ఇంటికి వెళ్ళాడు. ఒక విద్యలేని వ్యక్తి మరియు అతని పవిత్ర హృదయము యొక్క గొప్పతనము ఆ పవిత్రమైన బిడ్డలో కనబడుతున్నది.

(b) How did the people in olden days show concern for social values? Explain in the light of the short story “Will he come home ?”
Answer:
P. Satyavathi is a noted Telugu writer. She produced a lot of Telugu stories and got reputation1 with her prize winners stories. Her stories go round the lives of women and are very interesting with humour2 and anxiety. The story is translated into English by Y. Padmavathi.

Modern changes in life style have brought a lot of changes in thinking. Invention of Television, made a notable3 change in our daily life. Women sit before this small machine hours together and are accustomed4 to follow the stories, serials and other programmes. They include horror5, envy6, revenge7 and so on. Women are habituated to think about these serials and are anxious to know the conclusion. Savitramma is the grandmother of Vijaya. Vijaya’s son is studying B.Tech. One day the boy did not return home, after the college hours.

Vijaya’s anxiety grew hour by hour. She had watched many episodes8 on the screen of the T.V. There were many stories running in her mind. Accidents while riding a motorbike, Laptop snatching by robbers and ultimate10 fightings, comments on the girl friend at a birthday party, and ultimate death in the river fightings while swimming, cricket betting problems and several other incidents come into her mind. She was helpless11. It was late in the night and the boy had not turned up. She did not take food not even a glass of water. The grandmother was trying to comfort her. The mother was in panic12.

Vijaya was thinking in the negative13 side only. Her mind was fully dumped14 with similar events exhibited on the screen of the T.V. The grandmother was remembering similar experiences in her life and was trying to bring some solace15. Vijaya was recollecting the occasions in which she suggested the boy not to go in for anybody’s rescue. This idea was not acceptable to grandmother. She said that there should be compassion in one’s life. They were anxious but the boy did not come, even the next morning. The author did not tell about the boy’s return. It is not known whether the boy will come or not.

1. గౌరవము
2. హాస్యము
3. గమనింపదగిన
4. అలవాటుపడెను
5. భయోత్పాతము
6. అసూయ
7. ప్రతీకారము
8. భాగములు
9. లాగుకొనుట
10. తరువాతి
11. నిస్సహాయ స్థితి
12. భయోత్పాతము
13. వ్యతిరేకమైన
14. నింపెను
15. ఓర

పి. సత్యవతి గారు పేరుపొందిన తెలుగు రచయిత. ఆమె చాలా సంఖ్యలో తెలుగులో కథలు వ్రాసి, ప్రైజులు పొంది గొప్ప గౌరవము సంపాదించారు. ఆమె కథలు ఆడవారి జీవితాలు చుట్టూ నడుస్తాయి. అవి హాస్యము మరియు ఆతురత అను లక్షణములు కలిగియుంటాయి. వై. పద్మావతి గారు దీనిని ఇంగ్లీషులోనికి తర్జుమా చేశారు.

జీవిత విధానములో ఆధునిక మార్పు, వేరైన ఆలోచనా ధోరణిని తెచ్చిపెట్టినది. T.V. ని కనిపెట్టడం మన నిత్యజీవితంలో గొప్ప మార్పు తెచ్చిపెట్టింది. స్త్రీలు ఈ చిన్న పెట్టె ముందు గంటల తరబడి కూర్చుండి, ఆ కథలను, సీరియల్స్ను మరియు ఇతర ప్రోగ్రామ్లు చూడడానికి అలవాటయ్యారు. అవి భయోత్పాతము, అసూయ, పగ తీర్చుకొనుట మొదలైనవి కలిసియుంటాయి. స్త్రీలు ఈ కార్యక్రమాలను, ధారావాహికలను చూడడానికి అలవాటుపడి, వారి ముగింపు తెలుసుకొనడానికి ఎక్కువ ఆతురత కలిగియుంటారు. సీతారావమ్మ అను ఆమె విజయగారి అమ్మమ్మ అయియున్నది. విజయ కుమారుడు B.Tech చదువుతున్నాడు. ఒకరోజున ఆ అబ్బాయి మామూలుగా కాలేజి తరువాత వచ్చే విధంగా రాలేదు.

విజయగారి ఆతురత గంట గంటకు పెరుగుతోంది. ఆమె T.V. తెరపై అనేక కథాభాగాలు చూసింది. ఆమె మనసులో అనేక కథలు మెదులుతున్నాయి. మోటారు సైకిలు నడుపుట, ల్యాప్ట్యాప్ లాగివేయుట అనంతరం యుద్ధాలు, పుట్టిన రోజు పార్టీలో స్నేహితురాలి మీద కామెంట్లు చేయుట, ఈదుతూ నదిలో మునిగిపోవుట, క్రికెట్ బెట్టింగు సమస్యలు, అలాంటి అనేక ఇతర సమస్యలు ఆమె మనసులోకి వచ్చాయి. ఆమె నిస్సహాయస్థితిలో ఉంది. గడియారం చూసింది. చాలా ప్రొద్దుపోయింది కానీ ఆ అబ్బాయి రాలేదు. ఆమె అన్నం తినలేదు. గ్లాసు నీళ్లు కూడా త్రాగలేదు. అమ్మమ్మ ఆమెను ఓదార్చడానికి ప్రయత్నిస్తోంది. తల్లి భయోత్పాతంలో ఉంది.

విజయ వ్యతిరేకంగానే ఆలోచిస్తున్నది. T.V. తెరమీద చూపబడిన, అలాంటి భయంకరమైన దృశ్యాలే కనబడుతున్నాయి. అమ్మమ్మ తన జీవితంలోని ఇలాంటి అనుభవాలను గుర్తుచేసికొంటున్నారు. మరియు ఆమెకు ఓదార్పు కొరకు ప్రయత్నిస్తోంది. ఎవరికి సహాయానికి వెళ్లవద్దు అని తాను చెప్పిన సలహాను విజయ గుర్తుచేసికొంటోంది. ఈ విషయము అమ్మమ్మకు నచ్చలేదు. ఒక మనిషి జీవితంలో సానుభూతి ఉండాలి అంటున్నది. వారు చాలా ఆతురత పడుతున్నారు. కానీ ఆ అబ్బాయి మరుసటి ఉదయం కూడా రాలేదు. రచయిత్రి ఆ అబ్బాయి తిరిగి రావడం గురించి చెప్పలేదు. ఆ అబ్బాయి వస్తాడా, రాడా అనేది తెలియదు.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

(c) How is “The Last Leaf by O. Henry a story of hope, friendship and sacrifice ?
Answer:
O. Henry was an American short story writer. His stories have the ironic endings. They belong to the American common man1 of the 20th century. The story Last Leaf is with affection, sacrifice2 and friendship.

Johnsy and Sue were artists maintaining a studio in Newyork. Those days Johnsy was with pneumonia and she was afraid of the disease. She believed that the disease would take her life. Sue was hopeful of her friend’s survival. She was taking care of her. While drawing pictures she took old Mr. Behrman as her model paint. He was a drunkard but wanted to become a noted painter. He used to say that he would great a master piece. But everytime he failed because of his habits3 and health.

That day Sue told Behrman about the illhealth4 of Johnsy and her fear. Johnsy was looking through the window. She could see an old vine creeper on the other wall. The leaves of the plant were falling down and so she thought that her days were also being counted. It was her firm opinion that she would die as the last leaf falls down. Behrman come to know this from Sue. He could not accept the notion of Johnsy.

That night there was one leaf and Johnsy said that the last leaf would fall down by the next morning and that she would also die. Sue said that it was wrong. The doctor visited and said that Johnsy was completely alright. The last leaf did not fall down. It was hanging3 over there. She had some courage. The doctor said that Behrman was dead. Sue explained that Behrman painted the picture of the leaf on the wall and it saved her life. The last leaf was Behrman’s master piece. Behrman sacrificed his life painting the leaf in wind and the rain. His leaf saved Johnsy and thus it became a master piece.

1. సామాన్యుడు
2. త్యాగము
3. దురలవాట్లు
4. అనారోగ్యము
5. తీగ
6. గట్టి భావన
7. ఉద్దేశము
8. వ్రేలాడుచున్న
9. గాలి మరియు వర్షము.

O. హెన్రీ అమెరికాకు సంబంధించిన Short story writer అయివున్నారు. ఆయన కథలు ironic endings కలిగి ఉంటాయి. అవి 20వ శతాబ్దపు సామాన్య మానవునికి సంబంధించినవై ఉంటాయి. Last Leaf అనే ఈ చిన్న కథలో ప్రేమ, త్యాగము మరియు స్నేహభావము కనబడుతున్నాయి.

Johnsy మరియు Sue అనువారు న్యూయార్క్ ఒక స్టూడియోను నిర్వహిస్తున్న కళాకారిణులు. ఆ రోజులలో Johnsy న్యూమోనియా వ్యాధితో బాధపడుతుండెను. ఆ రోగమంటే ఆమెకు భయము కలిగింది. ఆ రోగము ఆమె ప్రాణం తీస్తుంది అని నమ్మింది. Sue తన స్నేహితురాలి ఆరోగ్యమును గురించి నమ్మకంగా ఉన్నది. ఆమె తన స్నేహితురాలిని చాలా జాగ్రత్తగా చూసుకొంటున్నది. బొమ్మలు గీసేటప్పుడు ఆమె Behrmanను మోడల్గా తీసికొంటుంది. అతడు త్రాగుబోతు మరియు తానొక గొప్ప Painter కావలెనని అనుకొంటాడు. తానొక master piece సృష్టిస్తానని అంటుంటాడు. కానీ అతని దురలవాట్లు, అనారోగ్యము కారణంగా, ప్రతిసారి సాధించలేకపోతున్నాడు.

ఆ రోజు Johnsy యొక్క అనార్యోగము మరియు ఆమె భయమును గూర్చి Sue, బెహర్మన్కు చెప్పింది. Johnsy ఆ కిటికీ గుండా చూస్తున్నది. ఆమె ఒక Ivy తీగను చూస్తున్నది. దాని ఆకులు రాలుతున్నాయి. అందుచేత తన రోజులు కూడా లెక్కింపబడుతున్నాయి అనుకొంది. ఆ చివరి ఆకులు రాలిపోతే తానుకూడా చనిపోతాననుకొంది. Behrman ఈ విషయం విన్నాడు. Johnsy యొక్క అభిప్రాయంతో అతడు ఏకీభవించలేదు.

ఆ రాత్రి ఒక్క ఆకు మాత్రమే ఉంది. Johnsy అన్నది, ‘ఆకు ఆ రాత్రి రాలిపోతుంది. తెల్లవారేసరికి తాను కూడా చనిపోతాను’, అని అన్నది. అలా కాదు అని Sue అన్నది. డాక్టరు వచ్చాడు. Johnsy పూర్తిగా ఆరోగ్యంగా ఉన్నది అన్నాడు. ఆ చివరి ఆకు రాలిపోలేదు. అక్కడే వ్రేలాడుతున్నది. ఆమెకు ధైర్యం వచ్చింది. డాక్టరు, Behrman చనిపోయాడని చెప్పాడు. Sue, బెహర్మన్ ఆ చివరి ఆకును, చిత్రించాడని అది Johnsy ప్రాణాన్ని రక్షించిందని తెలిపింది. ఆ Last Leaf అనునది Behrman యొక్క Master piece అయి యున్నది. అతడు చలిగాలి, వర్షంతో ఆ చివరి ఆకును చిత్రించాడు. ఆయన యొక్క చిత్రణ అనగా ఆ ఆకు ఆమె ప్రాణాన్ని రక్షించింది గనుక అది Master piece.

Section – B

VI. Read the following passage carefully and answer the questions that follow : (5 × 1 = 5)

Internet can be compared to a big city full of attractions and diversions. But like a big city, the internet has its dark by ways and risky neighbourhoods. You need to know how to skirt round them – especially if there are young people in your household. If you use a public computer to log onto webmail, a shopping site, or any website that requires you to log in, make absolutely certain that you log out again once you have ‘ finished; don’t just close the window.

Staying logged in is like leaving your front door ajar : someone could happen by and gain access. If you have teenagers in your house, tell them to take care over what they post on social networks. Say : would you be happy for me, or a teacher or your grandmother to see what you are saying ? If not, then don’t post it. The same goes for you : avoid getting into online arguments (flame wars, as they are known) on social media sites.

Questions :

Question 1.
What is the meaning of ‘skirt around’ ? (Choose the best answer)
a. To wear a skirt and move around
b. To move around and avoid someone or something
c. To buy skirts on internet
Answer:
b. To move around and avoid someone or something

Question 2.
Find the word from the passage that is a synonym of ‘unshut’.
Answer:
log in

Question 3.
What is internet compared to ?
Answer:
a big city

Question 4.
Who are warned to be careful with internet in the above passage ?
Answer:
young people

Question 5.
What are flame wars ?
Answer:
online arguments.

VII. Read the following passage carefully and answer the questions that follow : (5 × 1 = 5)

Anything worth having doesn’t come easy. When it comes to money, one can either be born with a silver spoon in one’s mouth or work to get rich. Since not everyone can be born rich, most rely on their jobs to get them to the top of the monetary ladder.

It is not easy to secure a high-paying job. Such posts require in depth knowledge and proper qualifications from good institutes. Management professionals are the highest paid in India. They are the soul of any organisation. Their role is to manage a particular set of tasks for the organisation. This involves a lot of hard work at the entry level. Once this level is crossed there is no turning back. Professionals at the higher levels can demand large amounts.

Question 1.
What is the meaning of ‘born with a silver spoon in one’s mouth?
Answer:
Born rich

Question 2.
What are the requirements to secure a high-paying job?
Answer:
In-depth knowledge and proper qualifies.

Question 3.
State true or false : Anything worthy comes easily.
Answer:
False.

Question 4.
What is the task of management professionals?
Answer:
Management professionals have to do a lot of hard work at the entry level.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

Question 5.
Who are the soul of any organization?
Answer:
Management professional.

Section – C

Note The answers to questions in this section should be written at ONE PLACE in the answer book separately. The entire section should be answered in one stretch and not mixed with other sections.

VIII. Fill in the blanks with ’a’, ‘an’ or ‘the’ : (6 × 1/2 = 3)

a. Here’s an accident! Someone call ______ police.
Answer:
the

b. ‘What is that noise?’ ‘I think it is ____ airplane.’
Answer:
an

c. Life would be much less stressful without _____ mobile phone.
Answer:
a

d. What ____ amazing view!
Answer:
an

e. The helicopter landed on ____ roof of a building.
Answer:
the

f. I watched _____ video you had sent me.
Answer:
the

IX. Fill in the blanks with suitable prepositions : (6 × 1/2 = 3)

a. In most countries, children join the primary school _____ the age of six.
Answer:
at

b. He studied hard so he succeeded _____ getting a high score in test.
Answer:
in

c. Nice _____ meet you.
Answer:
to

d. Don’t be late ____ college.
Answer:
to

e. Have you got a piece _____ paper ?
Answer:
of

f. The plane was not allowed to take ____ because of bad weather conditions.
Answer:
off

X. Fill in the blanks with the suitable forms of the verbs given in the brackets : (5 × 1 = 5)

a. The box ____ so heavy that I could not lift it. (be)
Answer:
is

b. One of my friends ____ to Zambia recently. (go)
Answer:
has gone

c. My sister ____ as a pilot. (work)
Answer:
works

d. Where _____ the sun rise? (do)
Answer:
does

e. She proposed to ____ me at the airport. (meet)
Answer:
meet

f. They _____ on the project at the moment. (work)
Answer:
are working

XI. Rewrite the sentences as directed : (5 × 1 = 5)

a. I served dinner to my guests. (Change the voice)
Answer:
Dinner was served to my guests, by me.

b. Praneeta said, “My parents live with me.” (Change into indirect speech)
Answer:
Praneeta said that her parents lived with her.

c. Raju is the tallest boy in the class. (Rewrite using ‘tall)
Answer:
No other boy in the class is so tall as Raju.

d. I missed the train. I could not attend my friend’s marriage. (Combine the sentences using ‘because’)
Answer:
I could not attend my friend’s marriage because I missed the train.

e. I am your best friend. (Add a question tag)
Answer:
am your best friend, aren’t I?

XII. Rewrite the following sentences correcting the underlined part. (5 × 1 = 5)

a. I linked the advices you gave me for preparation.
Answer:
I liked the advice you gave me for preparation.

b. He is believing in God.
Answer:
He believes in God.

c. If I was you I wouldn’t do that.
Answer:
If I were you I wouldn’t do that.

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

d. Rama and Uma shared the sweets among them.
Answer:
Rama and Uma shared the sweets between them.

e. Dheeraj does not has enough money to buy that book.
Answer:
Dheeraj doesnot have enough money to buy that book.

XIII. Use ANY THREE of the following phrasal verbs in your own sentences : (3 × 1 = 3)

a. look after
Answer:
Mother looks after her children.

b. break down
Answer:
His Car broke down when he was on a long journey.

c. carry on
Answer:
The principal advised the lecturer to carry on his work.

d. deal with
Answer:
When we are at apprenties stage, we have to deal with several things.

e. take up
Answer:
I took up this group to satisfy my father.

f. fall in
Answer:
The P.D. ordered the students to fall in a line.

XIV. Identify the silent consonants in the following words : (6 × 1/2 = 3)

a. muscle
Answer:
c

b. subtle
Answer:
b

c. pledge
Answer:
d

d. foreign
Answer:
g

e. whether
Answer:
h

f. Christmas
Answer:
t

XV. Identify the parts of speech of the underlined words :

a. She often shops on the weekend.
Answer:
Verb

b. I heard this dialogue in a recent movie.
Answer:
Adjective

c. He came sharply at eight.
Answer:
Adverb

d. The dancer walked with a graceful attitude.
Answer:
Noun

e. All across the country, voters were communicating with their representatives.
Answer:
Preposition

f. He did not listen to what I said.
Answer:
Pronoun

XVI. Match the words in Column ‘A’ with their meanings/definitions in Column ‘B’: (6 × 1/2 = 3)

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions 1
Answer:
1) d
2) f
3) e
4) g
5) a
6) c

XVII. A survey was conducted on the favourite sport of college students. The results are shown in a table. Present the information in the table in a short paragraph. (1 × 5 = 5)
AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions 3
Answer:
The table shows the particulars of the number of students liking different sports. If the students 84% liked cricket. It is the highest number and 23% of students liked Kho-Kho which is the least number of students. Tennis and Football were liked by 53% and 45% of students, respectively. There facts are known from the table.
Watching Television :

OR

A survey conducted on a group of students about the time they spend on watching television disclosed the fact that 4 students watched TV 0 to 2 hours a week. All the same 7 students watched it 3 to 5 hours a week; 22 students watched it 7 to 9 hours; 32 students watched it 10 to 12 hours a week and 4 students watched it 15 to 17 hours a week. Convert the above information into a bar chart.
Answer:
Watching Television:
AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions 5

XVIII. Read the following transcriptions and write ANY FIVE words in ordinary spellings. For example, |\(\text { YEklejm }\)| acclaim : (5 × 1 = 5)
AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions 4
Answer:
(a) happy
(b) murder
(c) adventure
(d) success
(e) dream
(f) university
(g) magistrate
(h) order
(i) friend
(j) human

OR

Find the word that is -different from the other words in the group with regard to the ‘ sound of the underlined letters :

a. Cell Call Cake
Answer:
cell

b. gate gape gel
Answer:
gel

AP Inter 1st Year English Model Paper Set 1 with Solutions

c. item issue ice
Answer:
issue

d. water wafer warm
Answer:
water

e. food mood wood
Answer:
word

XIX. Write the number of syllables for ANY SIX of the following words : (6 × 1/2 = 3)

a. Tempest
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

b. Protocol
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

c. Confront
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

d. Strategy
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

e. Concentration
Answer:
Polysyllabic
(4 syllables)

f. Character
Answer:
Trisyllabic
(3 syllables)

g. Wrest
Answer:
Monosyllabic
(One syllable)

h. Order
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

i. Abroad
Answer:
Disyllabic
(2 syllables)

j. Seize
Answer:
Monosyllabic.
(One syllable)

XX. Complete the following dialogue : (4 × 1 = 4)

Pradeep : Hi Madhu, what are your plans for this summer?
Madhu : Hi Pradeep, I am _____.
Pradeep : Wow! That’s nice. For how many days is the trip?
Madhu : We have _____.
Pradeep : That’s solid! Who are joining you?
Madhu : My ____.
Pradeep : Hmm! Have a wonderful time!
Madhu : ____.
Answer:
Pradeep : Hi Madhu, what are your plans for this summer?
Madhu : Hi Pradeep, I am going to Delhi to my uncle’s house.
Pradeep : Wow! That’s nice. For how many days is the trip?
Madhu : We have a 15 days trip.
Pradeep : That’s solid! Who are joining you?
Madhu : My sister and my mother are coming with me.
Pradeep : Hmm! Have a wonderful time !
Madhu : Thank you very much. Bye.

Leave a Comment